Jak wynika z samej nazwy, projekt dotyczy dwóch ważnych ustaw związanych z oszczędzaniem na emeryturę poza ZUS, a więc w ramach tzw. trzeciego filaru emerytalnego.
Zmiany 2022 w IKE oraz IKZE
W przypadku ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego zmiany mają charakter redakcyjny. Ustawodawca chce poprawić poprzednią nowelizację, która dotyczyła ustalenia limitów odliczeń.
Wówczas ustalono, w art. 13a ustawy o IKE i IKZE w ust. 1, że wpłaty dokonywane na IKZE w roku kalendarzowym nie mogą przekroczyć kwoty odpowiadającej 1,2-krotności przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok określonego w ustawie budżetowej lub ustawie o prowizorium budżetowym lub w ich projektach. Natomiast ustawą o pracowniczych planach kapitałowych z dnia 4 października 2018 r. w art. 13a ustawy o IKE i IKZE dodano ust. 1a, którym określono wyższy limit wpłat dokonywanych na IKZE dla osób prowadzących pozarolniczą działalność; wpłaty dokonywanie przez te osoby na IKZE w roku kalendarzowym nie mogą przekroczyć kwoty odpowiadającej 1,8-krotności przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa w ust. 1 ustawy o IKE i IKZE.
Obecna nowelizacja wprowadza zmiany redakcyjne w pozostałych przepisach ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego, których nie wprowadzono podczas wspomnianych nowelizacji.
Zmiany 2022 w Pracowniczych Programach Emerytalnych
Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o pracowniczych programach emerytalnych ma na celu:
- Wprowadzenie ułatwień w prowadzeniu PPE dla pracodawców, które polegają na zniesieniu najbardziej uciążliwych obowiązków administracyjnych obciążających ww. podmioty. Zgodnie z proponowanymi zmianami realizacja ww. obowiązków administracyjnych spoczywałaby wówczas na instytucjach finansowych obsługujących pracownicze programy emerytalne, które posiadają niezbędną do tego infrastrukturę techniczną i zasoby osobowe,
- Uproszczenie trybu zawierania przez pracodawców z reprezentacją pracowników porozumień o zawieszeniu naliczania i odprowadzania składek podstawowych bądź o czasowym ograniczeniu wysokości składki podstawowej w PPE przez rezygnację z trybu ich 2 rejestracji przez organ nadzoru. Zamiast trybu rejestracji powyższych porozumień proponuje się wprowadzenie trybu notyfikacji faktu ich zawarcia, co nie wymagałoby wydania decyzji administracyjnej,
- Wprowadzenie korzystnych zmian dotyczących warunków uczestnictwa w programie - np. zniesienie fakultatywnego zakazu wnoszenia składki dodatkowej, dywersyfikacja źródeł finansowania składki dodatkowej, bezwarunkowe dopuszczenie możliwości wnoszenia składek dodatkowych, również za okresy nieobecności w pracy (np. w związku z urlopem wychowawczym). Zmiany te w ocenie projektodawcy wpłyną pozytywnie na aktywne uczestnictwo pracowników w PPE,
- Dookreślenie niektórych kompetencji nadzorczych Komisji Nadzoru Finansowego.
