Są pieniądze na modernizację linii kolejowej z Warszawy do Lublina oraz łącznika w Krakowie

Zbigniew Biskupski AIP
Andrzej Wiśniewski
Udostępnij:
Przy wsparciu z funduszy europejskich PKP PLK zmodernizuje 150 km linii kolejowej na odcinku Otwock-Lublin oraz zbuduje łącznicę kolejową Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki.

Dziś w poniedziałek 25 lipca przedstawiciele Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) i PKP PLK S.A. podpisali umowy na realizację dwóch projektów kolejowych o łącznej wartości ponad 4,6 mld zł. Inwestycje otrzymały wsparcie z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach osi priorytetowej V – Rozwój transportu kolejowego w Polsce.

Warszawa-Lublin

Modernizacja linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock - Lublin to kluczowa inwestycja realizowana na terenie województw mazowieckiego i  lubelskiego. W ramach prac PKP PLK zmodernizuje 150 km linii kolejowej (w tym dobuduje drugi tor na odcinku Otwock-Pilawa), sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz wymieni rozjazdy, dzięki czemu wzrośnie szybkość, standard i bezpieczeństwo podróży. Po modernizacji pociągi pasażerskie pojadą tą trasą z prędkością 160 km/h, a planowany czas przejazdu najszybszym pociągiem na trasie Warszawa - Lublin skróci się do 90 minut. Zwiększy się także komfort podróży pasażerów. Wszystkie przystanki i stacje na modernizowanym odcinku wyposażone będą w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i system informacji pasażerskiej oraz zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i podróżnych z ciężkim bagażem. W Lublinie powstanie dodatkowy przystanek „Lublin Zachód”. Dla zapewnienia bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu na modernizowanym odcinku powstaną 2 nowe wiadukty kolejowe oraz 12 przejść dla pieszych pod torami. Modernizacja i budowa nowych przepustów pod torami pozwoli na bezpieczną migrację dzikich zwierząt. Pozostałe istniejące obiekty inżynieryjne także zostaną wyremontowane. Nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym i rozjazdy zapewnią płynny przejazd pociągów. Zmiany odczują także kierowcy, gdyż poprawi się stan przejazdów kolejowo-drogowych.
Pracami remontowymi zostanie objęty również ponad 50-kilometrowy odcinek linii objazdowej nr 30 na trasie Łuków – Parczew. W ramach projektu zostanie także przygotowana dokumentacja projektowa dla odcinka Warszawa Wschodnia – Otwock.
Efektem projektu będzie oczekiwana szczególnie przez osoby dojeżdżające do pracy do Warszawy i Lublina krótsza i bardziej komfortowa podróż. Zmodernizowana trasa kolejowa zapewni też poprawę bezpieczeństwa dzięki zastosowaniu najnowszych urządzeń i systemów bezpieczeństwa. Szybkie i bezpośrednie połączenie Lublina z Warszawą będzie atrakcyjne komunikacyjnie dla nowych inwestorów, co wpłynie na rozwój lokalnej gospodarki na terenie województwa lubelskiego. Realizacja robót na odcinku Otwock – Lublin  zaplanowana jest na lata 2017-2020.

Kraków: strategiczna łącznica

Budowa łącznicy kolejowej pomiędzy Zabłociem a Krzemionkami to strategiczna inwestycja PKP PLK na terenie Krakowa i ważny element systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Budowana łącznica kolejowa umożliwi uruchomienie szybkiego i bezpośredniego połączenia kolejowego na trasie Kraków Główny – Skawina i dalej do Oświęcimia oraz Zakopanego. Dzięki realizacji projektu nie będzie konieczności zmiany kierunku jazdy na stacji Kraków Płaszów. Czas podróży z Krakowa do Zakopanego skróci się o około 15 minut. Bezpośrednie połączenie ze stacji Kraków Główny do Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia to przede wszystkim sprawniejszy i płynniejszy ruch kolejowy, lepszy komfort obsługi pasażerów na przebudowanych przystankach kolejowych oraz wzrost bezpieczeństwa. Dzięki przebudowie przystanków powstanie wygodny węzeł przesiadkowy w rejonie skrzyżowania ulic Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej, co pozwoli na rozszerzenie oferty transportowej na terenie miasta. Inwestycja pozwoli również uruchomić bezpośrednie połączenie między stacjami Kraków Główny – Kraków Bonarka, istotne w rozwoju ruchu aglomeracyjnego Krakowa.
Dwa nowe tory o łącznej długości 2,6 km (tor nr 1 – 1,2 km i tor nr 2 – 1,4 km) powstają pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny – Medyka i Kraków Płaszów – Oświęcim. Łącznica pomiędzy Zabłociem i Krzemionkami, czyli nowa linia kolejowa nr 624, zostanie poprowadzona na estakadach, wiaduktach i nasypach. Kluczowe budowle mostowe zostaną poprowadzone w rejonie skrzyżowania ulic: Wielickiej, Powstańców Wielkopolskich, Limanowskiego i Powstańców Śląskich. Inwestycja skróci o 12,5 minuty czas przejazdu na odcinku Kraków Główny Osobowy – Kraków Bonarka.
Estakady kolejowe połączą przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki, które zostaną przebudowane i przystosowane do obsługi osób o ograniczonej mobilności.
Peron na Zabłociu zostanie przesunięty o 50 m w stronę Wisły, a obecne przejście pod nasypem nadal będzie wykorzystywane do lokalnego ruchu pieszego i rowerowego. Pasażerowie na peron wejdą schodami z wygodnej hali przystankowej, która powstanie pod torami. Dzięki przebudowaniu układu dróg zmieni się też przestrzeń w sąsiedztwie przystanku. Nowa droga połączy ul. Zabłocie ze skrzyżowaniem ulic Przemysłowej i Lipowej. W sąsiedztwie przystanku powstaną niewielkie parkingi oraz zatoki autobusowe, co umożliwi obsługę komunikacji miejskiej.
Przystanek Krzemionki zostanie przysunięty do skrzyżowania ulic Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej i „podwieszony” pomiędzy estakadami łącznicy. Bezpośrednio z niego będzie można dostać się schodami lub windą do tramwaju. Takie rozwiązanie powinno „ożywić” również terminal autobusowy na ul. Powstańców.
W sumie w ramach inwestycji powstaną: 2 wiadukty, 3 estakady, 2 kładki peronowe oraz 2 przejścia nad torami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

EcoBike

Ecobike Sx300 Green 29 2021

9 499,00 zł9 299,00 zł
miejsce #2

MBM

MBM E1200 Karios U16 Czarny 27.5 2022

12 599,00 zł
miejsce #3

Indiana

Indiana E4000 Czarny 26 2021

3 499,00 zł
miejsce #4

Torpado

Torpado Era Czarny 28 2022

6 799,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Spotkanie przywódców ws. elektrowni w Zaporożu

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
To nie jest Modernizacja. Modernizacja to dla nas byłoby "Uwspółcześnienie".
Modernizacja dla Lublina to przynajmniej 320 km/h. To byłby już poziom TGV. Oddajcie lepiej te pieniądze, bo PKP w samym tytule po prostu kłamie. Jako Lublinianinowi haniebnie mi nazywać TO modernizacją. To kalumnia (oszczerstwo). Niech nam Alstomy lub Pesy zbudują za te pieniądze taką "Siódemkę" żebyśmy do Warszawy dotarli w 66 minut. Jak faktycznie innowacyjni Niemcy czynią...samochodami. W czasach partnerstw ekonomicznych, Warszawie taki low-cost jak Lublin zrobi lepiej dobrze połączony. Stolico, nie obawiaj się NAS. A co do PKP, to byście się Państwo wstydzili, takiemu skromnemu regionowi lubelskiemu żałujecie jakości, i innowacyjności. Przecież na naszych terenach (Polska B) macie wielokrotnie niższe koszty utrzymania swojej infrastruktury. Dołóżcie nam więc coś Ekstra! Żeby motorek rozruszać.
Więcej informacji na stronie głównej Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie