Samochody na gaz przyczyniają się do ograniczenia smogu

pr
W. Wojtkielewicz
Z badań przeprowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli wynika, że główną przyczyną zanieczyszczenia powietrza jest indywidualne ogrzewanie budynków. Nie bez znaczenia pozostają jednakże samochody, w szczególności diesle. Stąd też władze niektórych miast, w okresach alarmów smogowych, próbują działać doraźnie, np. ogłaszając darmową komunikację miejską i zachęcając w ten sposób do zrezygnowania z jazdy autem.

– Wiele osób nie chce wysiąść z wygodnego samochodu z ogrzewaniem i instalacją filtrującą zanieczyszczenia powietrza na rzecz komunikacji miejskiej i wdychania smogu na przystankach. Takie alerty smogowe nie dotyczą jednak właścicieli pojazdów napędzanych gazem, zarówno LPG, jak i CNG. Są to paliwa ekologiczne, które nie emitują cząstek stałych, głównego składnika smogu oraz w znacznie mniejszym stopniu wydzielają inne toksyczne zanieczyszczenia, takie jak np. CO, NOx – mówi Katarzyna Rutkowska, prezes AC S.A., producenta instalacji autogaz marki STAG.

W wielu stolicach Europy oraz innych dużych miastach m.in. Niemiec, Włoch, Hiszpanii czy Francji, władze wprowadzają zakaz wjazdu do centrów miast samochodom najbardziej zanieczyszczającym środowisko, w tym dieslom. Nie dotyczy to ekologicznych samochodów napędzanych gazem, np. w Paryżu samochodami na gaz można jeździć we wszystkich strefach miasta i we wszystkie dni, nawet po ogłoszeniu „alarmów smogowych”, czyli podwyższonego poziomu zanieczyszczenia w powietrzu.

Samochody elektryczne?
Samochody elektryczne są drogie oraz niezbyt wygodne w użytkowaniu ze względu na stosunkowo niewielki zasięg przy braku infrastruktury do tankowania. Co więcej, spalają energię „nieekologicznie” wytwarzaną z węgla, a utylizacja ich baterii stanowi znaczne obciążenie dla środowiska. Ich upowszechnienie to pieśń przyszłości, tymczasem - jak podkreślaja przedstawiciele branzy autogaz, ekologiczny samochód na gaz możemy mieć szybko – konwersja na gaz trwa kilka godzin i taką instalację gazową można zamontować niemalże do każdego rodzaju samochodu, również tego najbardziej zanieczyszczającego środowisko, czyli z napędem diesla.

– Instalacja gazowa do diesla to stosunkowo nowe rozwiązanie, obecne na rynku od kilku lat. Powszechnie wiadomo, że diesel nie jest spalany w całości (75%-85%) oraz emituje wiele zanieczyszczeń, w tym cząstki stałe – wyjaśnia Katarzyna Rutkowska. - Mają w tym pomóc filtry cząstek stałych, które są zmorą kierowców z silnikami diesla sprawiając wiele problemów, w szczególności w cyklu miejskim. Takie filtry są nierzadko demontowane, co niestety w efekcie negatywnie wpływa na nasze zdrowie, bo przecież cząstki stałe to nic innego jak smog. Dotrysk gazu do diesla niweluje je niemalże w całości, w ten sposób chroniąc nas przed rakiem płuc oraz innymi chorobami układu oddechowego i krążenia.

Autogaz – jedyne paliwo spełniające normy zanieczyszczeń

Proekologiczność zasilania gazem to nie tylko mniejsze zanieczyszczenie powietrza, ale również wytwarzanie mniejszej ilości odpadów niebezpiecznych. Mieszanka propanu i butanu spala się bardziej wydajnie od benzyny, a jej resztki w mniejszym stopniu przedostają się do oleju silnikowego.

– Ekologiczny wymiar paliwa LPG można w łatwy sposób sprawdzić za pomocą warsztatowego analizatora spalin, dokonując pomiaru związków toksycznych w nich zawartych – np. zawartość CO, HC i NOx w spalinach przy prawidłowo zamontowanej, skonfigurowanej oraz wyregulowanej instalacji gazowej są znacznie niższe – mówi Tomasz Cybulko, dyrektor Centrum Badawczo- Rozwojowego AC S.A.

Z badania przeprowadzonego w warsztacie można również dowiedzieć się, że w LPG w ogóle nie występują związki siarki i ołowiu.
– Wynika to z faktu, że paliwa gazowe ich nie zawierają, w przeciwieństwie do benzyny, gdzie ołów dodawany jest m.in. w celu zwiększenia liczby oktanowej – dodaje Tomasz Cybulko.

Paliwo LPG i CNG nie emituje cząstek stałych do atmosfery, zapewnia kilkukrotnie mniejszą emisję zanieczyszczeń w stosunku do tradycyjnych paliw jak benzyna i diesel. Wyraźnie mniejsza emisja szkodliwych związków do atmosfery sprawia, że auto na gaz może być traktowane jako element długofalowej polityki antysmogowej.

W Polsce obecnie mamy ponad 3 miliony kierowców, którzy skonwertowali swoje auto na gaz.

AC S.A.
jest wiodącym w Polsce i liczącym się na świecie producentem kompletnych systemów autogaz LPG i CNG marki STAG. Na rynku motoryzacyjnym AC funkcjonuje od 1986 roku, zatrudnia ponad 600 osób i obecnie jest największą firmą w segmencie instalacji gazowych w kraju (wg szacunków ponad 50 proc. udział w rynku polskim). AC oferuje ponad 200 produktów do autogazu, spośród których wiodącą rolę odgrywają sterowniki do instalacji LPG i CNG. Oferta produktowa firmy, z której korzysta obecnie 5 mln kierowców, dociera do ponad 50 krajów na całym świecie.

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość
W dniu 26.01.2019 o 19:42, LPG napisał:

Barany, które są przeciwko LPG niech od dziś gotują na kuchenkach z dieslem i benzyną  :)

Jest pewien problem z LPG do kuchenek, otóż ludzie muszą płacić tą samą akcyzę co nakłada się na LPG jako paliwo do samochodów. I dla tego lepiej jest zamawiać duże butle z samym propanem, wychodzi znacznie taniej. 

L
LPG

Barany, które są przeciwko LPG niech od dziś gotują na kuchenkach z dieslem i benzyną  :)

G
Gość
W dniu 13.02.2018 o 14:54, Aza napisał:

LPG nie ma nic wspólnego z ekologią, a stawianie go w jednym szeregu z CNG to żart. W przypadku zastosowania LPG emisja dwutlenkuwęgla względem benzyny jest niższa o 4-5%, natomiast w warunkach pracy silnika w  temperaturze roboczej emisja węglowodorów rośnie względem benzyny o 100-200%. Z paliw gazowych jedynie LNG i CNG są paliwami ekologicznymi i alternatywnymi względem benzyny. LPG to produkt uboczny rafinacji ropy naftowej i w cywilizowanych krajach, nikt go nie traktuje jako paliwo ekologiczne oraz alternatywne.

Nie czytałem artykułu ale twoje wypociny.

LPG jest to mieszanina propanu i butanu (węglowodory) więc może wyjaśnisz jak po ich spaleniu w silniku "rośnie emisja węglowodorów o 100-200%"?

Jeśli jesteś kobietą, to twoje miejsce jest przy kuchence gazowej (na LPG) hahahahahahaha

A
Aza

LPG nie ma nic wspólnego z ekologią, a stawianie go w jednym szeregu z CNG to żart. W przypadku zastosowania LPG emisja dwutlenkuwęgla względem benzyny jest niższa o 4-5%, natomiast w warunkach pracy silnika w  temperaturze roboczej emisja węglowodorów rośnie względem benzyny o 100-200%. Z paliw gazowych jedynie LNG i CNG są paliwami ekologicznymi i alternatywnymi względem benzyny. LPG to produkt uboczny rafinacji ropy naftowej i w cywilizowanych krajach, nikt go nie traktuje jako paliwo ekologiczne oraz alternatywne.

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu