Spis treści
Nowa era dla niezależnych stacji
W 2024 roku Aramco Fuels Poland (AFP) wprowadziło innowacyjny program partnerski „Energia paliw”, skierowany do właścicieli niezależnych stacji paliw. Program ten stanowi strategiczny krok w kierunku zbudowania silnej sieci dystrybucyjnej w Polsce. Warunkiem uczestnictwa w programie jest zakup paliw - benzyny i oleju napędowego - wyłącznie od Aramco Fuels Poland.
Program „Energia paliw” nie obejmuje oferty gastronomicznej ani programów lojalnościowych dla klientów stacji, co odróżnia go od tradycyjnych modeli franczyzowych. Zamiast tego, stacje uczestniczące w programie otrzymują zewnętrzne elementy wizualizacji z logo Aramco i programu, co ma na celu zwiększenie rozpoznawalności marki i przyciągnięcie nowych klientów.
Rozwój sieci stacji paliw Aramco w Polsce
Na koniec 2024 roku w programie „Energia paliw” uczestniczyło ponad 90 stacji paliw. Aramco Fuels Poland przewiduje, że do końca 2025 roku liczba ta może wzrosnąć o 15-20 proc.
"Na koniec ubiegłego roku w programie, który nadal jest w fazie rozwoju, uczestniczyło ponad 90 stacji paliw. Szacujemy, że do końca 2025 r. liczba ta może wzrosnąć o 15-20 proc." - poinformowała spółka.
Stacje sprzedające paliwo z AFP pod szyldem „Energia paliw” działają w różnych regionach Polski, w tym w województwie pomorskim (19 stacji), na Śląsku (15 stacji), na Mazowszu (4 stacje), w Wielkopolsce (8 stacji), w województwie warmińsko-mazurskim (11 stacji), w małopolskim (18 stacji) oraz w podkarpackim (11 stacji).
Aramco na polskim rynku. Strategiczne przejęcia i inwestycje
Saudi Aramco, posiadające 100 proc. udziałów w Aramco Fuels Poland oraz 50 proc. udziałów w Air BP Aramco Poland, zyskało silną pozycję na polskim rynku dzięki strategicznym przejęciom. Jednym z kluczowych posunięć było przejęcie 30 proc. udziałów w Rafinerii Gdańskiej, co było jednym z warunków postawionych przez Komisję Europejską dla Orlenu w związku z fuzją z Grupą Lotos.
Pod koniec 2024 roku prokurator krajowy Dariusz Korneluk przekazał informacje na temat toczących się postępowań w sprawie Orlenu. Najważniejsze z nich dotyczą fuzji Orlenu z Lotosem oraz zgody na sprzedaż 30 proc. udziałów Rafinerii Gdańskiej dla Saudi Aramco.
Kontrowersje wokół sprzedaży aktywów Lotosu
W lutym 2024 roku Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport, w którym wskazała, że Orlen, realizując środki zaradcze przy fuzji z Lotosem, sprzedał aktywa Lotosu podmiotom prywatnym co najmniej o 5 mld zł poniżej ich szacowanej wartości.
Według ówczesnego prezesa Orlenu Daniela Obajtka „nie było żadnego zaniżenia sprzedaży Lotosu". W listopadzie ubiegłego roku Obajtek mówił też, że do ceny, za którą saudyjska spółka Saudi Aramco kupiła rafinerię w Gdańsku, należy doliczyć 20 mld zł wartości synergii.
Były szef Orlenu przekonywał, że cały proces sprzedaży Lotosu był uzasadniony ekonomicznie, co miało na celu wzmocnienie pozycji Orlenu na rynku i zapewnienie długoterminowych korzyści finansowych.
Nasycenie rynku stacji paliw w Polsce
Z danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego z kwietnia 2024 roku wynika, że na koniec 2023 roku co najmniej dwa gatunki paliwa (olej napędowy i benzynę) oferowało 7,9 tys. ogólnodostępnych stacji paliw w Polsce.
– W ciągu 2023 r. ich liczba wzrosła o około 0,2 proc., co potwierdza nasycenie rynku stacji paliw w kraju – ocenili wówczas eksperci.
Niezależnych stacji paliw na koniec 2023 roku było ponad 3,7 tys., co wskazuje na stabilność i dojrzałość rynku paliwowego w Polsce. Aramco Fuels Poland, poprzez program „Energia paliw", dąży do zwiększenia swojego udziału w tym dynamicznie rozwijającym się segmencie.
Źródło: PAP
