Spis treści
Celem jest rozwój technologii e-paliw
Orlen zamierza dostosować się do europejskich regulacji, takich jak RED III i ReFuelEU Aviation, wymagających wzrostu udziału odnawialnych paliw w sektorze lotniczym.
Wkrótce Orlen będzie musiał sprostać zapotrzebowaniu na paliwa odnawialne pochodzenia niebiologicznego (RFNBO), wynikającym z europejskich regulacji tj. RED III i ReFuelEU Aviation. Analizujemy już potencjalne inwestycje związane z produkcją syntetycznego paliwa lotniczego e-SAF RFNBO. Dlatego potrzebujemy zbudować we własnych zasobach Pracownię Paliw Syntetycznych jako narzędzie umożliwiające weryfikację oferowanych przez rynek rozwiązań – mówi Marcin Wasilewski, członek Zarządu ds. Technologii.
Współpraca biznesu i nauki
Partnerstwo z uczelniami umożliwi lepsze wykorzystanie zaawansowanych narzędzi modelowania procesów oraz prowadzenie projektów badawczych. Kluczowym aspektem jest także kształcenie przyszłych kadr dla sektora paliwowego i rozwijanie kompetencji technologicznych.
E-paliwa jako przyszłość transportu
E-paliwa powstają poprzez łączenie wodoru z dwutlenkiem węgla, co pozwala na zminimalizowanie śladów węglowych. Choć w procesie spalania wytwarzane jest CO2, to jego emisja ma być rekompensowana w trakcie produkcji, co sprawia, że paliwa te są neutralne emisyjnie.
Unijne regulacje i wyzwania dla rynku
Od 2025 roku Unia Europejska wprowadza obowiązkowe udziały paliw SAF w lotnictwie, stopniowo zwiększając je do 70% w 2050 roku. ORLEN podejmuje działania w celu dostosowania się do nowych przepisów i planuje produkcję syntetycznych paliw lotniczych opartych na odnawialnych źródłach energii.
Na czym polega współpraca?
Elementy, które obejmie współpraca Orlenu z uczelniami to:
Wymiana wiedzy eksperckiej w zakresie najbardziej efektywnych technologii.
Realizacja wspólnych projektów badawczych.
Podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników Orlen i kształcenie kadr.
Ubieganie się o środki finansowe na rozwój technologii.
