Nowoczesne śmigłowce BLACK HAWK z PZL Mielec rozpoczęły właśnie służbę w kolumbijskiej armii. Tym samym flota powietrzna Kolumbii wzbogaciła się o 5 śmigłowców S-70i™ BLACK HAWK wyprodukowanych w Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu, należących do Sikorsky Aircraft.
Warto dodać, że Kolumbia jest pierwszym krajem Ameryki Południowej, który zakupił śmigłowce z platformy S-70i™ od Sikorsky Aircraft (spółki zależnej United Technologies Copr.).
Śmigłowce dostarczone stronie kolumbijskiej wyprodukowano w zakładach lotniczych w Mielcu. Natomiast niestandardowe wyposażenie, dostosowane do potrzeb sił specjalnych kolumbijskiej armii, zostało zamontowane w Stanach Zjednoczonych.
Uroczystość oficjalnego przekazania helikopterów odbyła się 11 lutego w Tolemaida z udziałem Prezydenta Kolumbii, Juana Manuela Santosa, oraz Ministra Obrony, Juana Carlosa Pinzóna.
Grupa kolumbijskich pilotów i techników przeleciała śmigłowcami odległość 6 975 km z Connecticut przez Amerykę Centralną do wojskowej bazy lotniczej kolumbijskiej armii w Tolemaida przeznaczonej do operacji specjalnych.
Oczywiście przed odlotem z Connecticut, kolumbijscy piloci przeszli intensywne szkolenia prowadzone przez Sikorsky Aircraft. W ich trakcie kolumbijscy piloci zapoznali się z cyfrowym wyposażeniem kabiny pilota oraz zaawansowanymi technologicznie urządzeniami pokładowymi śmigłowców S-70i.
Wyposażenie to obejmuje podwójny system GPS/INS wraz z cyfrową mapą, która zapewnia dokładniejszą nawigację i lepszą orientację. Zespół ukończył także szkolenia dla pilotów i techników instruktorów, aby móc prowadzić szkolenia innych osób w jednostce.
Przedstawiciele amerykańskiej korporacji zapewniają, że śmigłowce S-70i™ BLACK HAWK, sprzedawane międzynarodowym siłom zbrojnym i agencjom rządowym bezpośrednio przez spółkę Sikorsky Aircraft, charakteryzują się tą samą mocą i udźwigiem jak śmigłowce UH-60M BLACK HAWK, które są wykorzystywane przez armię amerykańską. Sikorsky Aircraft może łatwo dostosować model S-70i™ do specyficznych potrzeb związanych z planowanym zastosowaniem, m.in. poprzez wyposażenie śmigłowców w radar, ochronę balistyczną, sprzęt medyczny, powiększone zbiorniki paliwa, zewnętrzny podnośnik ratowniczy lub hak towarowy.
