Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Nowe zasady wjazdu do stolicy od 1 lipca 2024

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Łącznie SCT obejmie obszar 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy.
Łącznie SCT obejmie obszar 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy. Sylwia Dąbrowa
Strefa Czystego Transportu w Warszawie obejmuje większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Na tym obszarze od 1 lipca 2024 roku ograniczony został wjazd pojazdów emitujących najwięcej trujących spalin. Kto będzie mógł wjechać do strefy bez konsekwencji?

Spis treści

Czym jest Strefa Czystego Transportu?

Strefa czystego transportu (SCT) to wydzielony, odpowiednio oznakowany obszar, obejmujący drogi, po których mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. To stosowany w Europie od lat sposób na poprawę jakości powietrza w miastach oraz dbania o zdrowie ich mieszkańców i mieszkanek. W Warszawie SCT zacznie obowiązywać od 1 lipca2024 roku.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Jakie ulice obejmuje?

SCT obejmuje obejmie obszar całego Śródmieścia i fragmenty dzielnic centralnych. Jej granica będzie przebiegać:

  • aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej;
  • liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7;
  • ulicą Wiatraczną;
  • aleją Stanów Zjednoczonych;
  • mostem Łazienkowskim;
  • aleją Armii Ludowej;
  • ulicą Wawelską;
  • ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”;
  • ulicą ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”;
  • Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” do alei Prymasa Tysiąclecia.
SCT obejmuje obejmie obszar całego Śródmieścia i fragmenty dzielnic centralnych.
SCT obejmuje obejmie obszar całego Śródmieścia i fragmenty dzielnic centralnych. Urząd Miasta Warszawa

Łącznie SCT obejmie obszar 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni stolicy. Ulice graniczne znajdują się się poza strefą czystego transportu.Na granicach strefy umieszczone zostaną specjalne znaki drogowe.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Które samochody do niej mogą wjechać, a które nie?

Aby wjechać do warszawskiej SCT na pierwszym etapie od 1 lipca 2024 roku, kierowca będzie musiał prowadzić samochód benzynowy spełniający co najmniej normę Euro 2 (z rocznika 1997 lub nowszy) lub samochód z silnikiem Diesla spełniający co najmniej normę Euro 4 (z rocznika 2005 lub nowszy).

Jeśli pozyskane na temat samochodu dane z centralnej ewidencji pojazdów będą niewystarczające, kierowca będzie musiał umieścić wydaną przez miasto nalepkę na szybie, informującą o roczniku produkcji i paliwie, jakim zasilany jest silnik.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Jaki mandat za nieuprawniony wjazd?

Prawo wjazdu do strefy czystego transportu będzie egzekwowane przez policję i straż miejską podczas wyrywkowych kontroli. Ich forma nie będzie różnić się od kontroli innych znanych kierowcom przepisów drogowych. Sprawdzać się będzie, czy samochód spełnia wymagania strefy – rocznik produkcji lub odpowiednie normy emisyjne (Euro). Do kontroli będzie wykorzystywany także system wideodetekcji.

Zarząd Dróg Miejskich wyposażył straż miejską w mobilny punkt kontroli – to jest taka specjalna kamera na pałąku skanująca tablice rejestracyjne samochodów, które są mniej więcej 200–300 m przed nią. Automatycznie strażnicy miejscy na laptopie w radiowozie mają podgląd na tablice rejestracyjne aut, które wjeżdżają do strefy czystego transportu, i widzą, który samochód może, a który nie może tego zrobić.

Następnie strażnicy miejscy będą zatrzymywać tylko wytypowane przez kamerę auta. ZDM podkreśla, że to jedyny taki nowoczesny system kontroli, który w przyszłości ma być rozbudowywany.

Brak zastosowania się do wymogów SCT będzie traktowany jak wykroczenie drogowe, za które można otrzymać mandat w wysokości 500 zł. Zasady SCT są jednakowe dla osób regularnie przyjeżdżających do Warszawy, jak i innych osób, w tym turystów

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Kto będzie zwolniony z nowych przepisów?

Na stronie ZDM https://zdm.waw.pl/sprawy/strefa-czystego-transportu/ jest zakładka „Sprawdź swój pojazd”. Można tam dowiedzieć się, czy pojazd może wjechać do strefy.

W razie odmowy można starać się o wyłączenie. Osoby fizyczne, czyli mieszkańcy, muszą spełnić wymogi – mieszkać i rozliczać podatki w Warszawie, być seniorem, mieć europejską kartę parkingową, otrzymać wyłączenie dla pojazdu specjalnego lub historycznego. O wyłączenie mogą też się starać firmy mające siedzibę lub rozliczające podatki w Warszawie, mają kartę europejską lub samochód specjalny albo historyczny.

Osoby zamieszkałe w Warszawie i płacące podatki w stolicy zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy w dwóch pierwszych etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 14 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 23 lata.

Ten wyjątek ma zastosowanie w przypadku osób, które przed 1 stycznia 2024 r. były właścicielami swoich pojazdów.

Wprowadzony zostanie również dodatkowy wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończyły 70 lat), o ile przed 1 stycznia 2024 r. były właścicielami swoich pojazdów.

Od wymogów przewidziane są dodatkowe wyjątki. Dotyczą wyłączeń ustawowych: dla służb, pojazdów, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnością czy też np. dla autobusów szkolnych. Po strefie poruszać się mogą pojazdy zabytkowe i historyczne, a także specjalne jak karawan czy pomoc drogowa.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Co z naklejkami na szybę?

ZOBACZ TAKŻE: Czy pijany rowerzysta straci prawo jazdy na samochód?

Gmina może zezwolić na okazjonalny wjazd do strefy – do wykorzystania przez cztery dni w roku.

Wnioski można składać przez internet. Po spełnieniu wymagań dostaje się wirtualne wyłączenie i potwierdzenie posiadania uprawnienia do wjazdu do SCT.

Na część samochodów będzie można uzyskać wyłączenie spod zasad Strefy - po ich zgłoszeniu i przedstawieniu odpowiednich dokumentów numery rejestracyjne tych pojazdów zostaną zapisane, jako oznaczenia pojazdów dopuszczonych do poruszania się po Strefie i uprawnionych do pozyskania nalepki.

O ile konieczność posiadania nalepki jest zapisana w ustawie, to za jej brak, nie ma mandatu.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Czy Polacy popierają SCT?

Choć wprowadzenie Stref Czystego Transportu wywołało wiele kontrowersji i wielu Polaków było sceptycznych, różne badania pokazują, że większość z nas popiera ten pomysł. Według władz Warszawy niemal 70% dorosłych mieszkańców miasta jest pozytywnie nastawionych do zmian. W Krakowie z kolei, według niezależnego badania przeprowadzonego przez Research Collective dla Clean Air Fund. poparcie dla utworzenia SCT jest nieco niższe, ale wciąż popiera je ponad połowa respondentów (54 proc.).

od 7 lat
Wideo

Rusza Strefa Czystego Transportu w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Nowe zasady wjazdu do stolicy od 1 lipca 2024 - Motofakty

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu