Wdrożenie strefy podzielono na pięć etapów. W pierwszym (już obowiązującym) do SCT nie będą mogły wjechać pojazdy z silnikami benzynowymi (w tym LPG) o normie emisji spalin mniejszej niż Euro 2 lub wyprodukowane przed 1997 r. (maksymalny wiek pojazdu 27 lat) oraz Diesle nie spełniające Euro 4 lub wyprodukowane przed 2005 r. (maksymalnie 19 lat).
Więcej o zasadach pierwszej Strefy Czystego Transportu przeczytasz w materiale: Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Nowe zasady wjazdu do stolicy od 1 lipca 2024
Na część samochodów będzie można uzyskać wyłączenie spod zasad Strefy - po ich zgłoszeniu i przedstawieniu odpowiednich dokumentów, numery rejestracyjne tych pojazdów zostaną zapisane, jako oznaczenia pojazdów dopuszczonych do poruszania się po Strefie i uprawnionych do pozyskania nalepki.
O ile konieczność posiadania nalepki jest zapisana w ustawie, to za jej brak, nie ma mandatu.
Karany jest wjazd do strefy czystego transportu bez uprawnień. Kontrola pojazdów odbywać się będzie w sposób mieszany - poprzez odczyt tablicy rejestracyjnej przez system przenośnych kamer oraz przez patrole kontrolujące pojazdy w ruchu wewnątrz strefy i na jej wlotach. Za nieprzestrzeganie zasad strefy czystego transportu grozi grzywna do 500 zł.
Aż 97 proc. posiadaczy aut nie musi podejmować żadnych działań – nie potrzebują się rejestrować ani starać o nalepkę. Jeżeli ktoś nie jest pewny czy może bez obaw wjechać do strefy może skorzystać z aplikacji mObywatel. Za pośrednictwem opcji „Historia pojazdu” po podaniu numeru VIN i numeru rejestracyjnego można sprawdzić np. rok produkcji pojazdu, na którego podstawie można sprawdzić, jaka jest norma Euro pojazdu. Inną opcją jest skorzystanie z centrum informacji na miejskiej stronie (um.warszawa.pl/SCT). Za jej pośrednictwem lub od razu pod adresem SprawdzSCT.zdm.waw.pl, można przejść do prostego i szybkiego formularza, który odpowiada na najważniejsze pytania mieszkańców, przyjezdnych i przedsiębiorców.
