Świadczenie chorobowe na kwarantannie lub izolacji. Co zrobić, gdy nie ma decyzji sanepidu?

Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Przebywasz na kwarantannie lub izolacji domowej? Zastanawiasz się, co zrobić, żeby otrzymać zasiłek choroby lub wynagrodzenie chorobowe? Zobacz, o co powinien zatroszczyć się pracownik, a o co pracodawca lub ZUS. Annie Spratt/ Unsplash.com
Przepisy związane z kwarantanną i izolacją domową zmieniają się tak szybko, że problem z ich interpretacją mają lekarze, pracownicy, a nawet pracodawcy. Jakich formalności trzeba dopełnić, aby otrzymać świadczenie chorobowe z tytułu kwarantanny lub izolacji? Czy trzeba złożyć specjalne oświadczenie? Czy jest potrzebna decyzja sanepidu? Wyjaśniamy.

Osoba skierowana na kwarantannę lub izolację domową nie musi dostarczać płatnikowi składek decyzji sanepidu, aby otrzymać świadczenie chorobowe. Pracodawca może zweryfikować, czy pracownik przebywa na kwarantannie bądź izolacji, korzystając z platformy PUE ZUS. Naturalnie dostęp do tych samych informacji mają urzędnicy z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Dane o kwarantannie lub izolacji w PUE ZUS może także sprawdzić sam ubezpieczony, który wypłaca wynagrodzenie za czas choroby.

- Od 24 października 2020 r. podstawą wypłaty świadczeń chorobowych osobie poddanej kwarantannie albo izolacji domowej jest informacja w systemie informatycznym Centrum e-Zdrowia (system EWP) o objęciu tej osoby kwarantanną lub izolacją w warunkach domowych. ZUS pozyskuje dane z tego systemu i udostępnia je płatnikom składek na ich profilach na portalu PUE ZUS. Dostęp do informacji o kwarantannie lub izolacji na swoim profilu na PUE ZUS ma również ubezpieczony - przypomina Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Ważne zmiany dla pracowników. Nowe obostrzenia od soboty 7 l...

Na podstawie informacji o kwarantannie bądź izolacji domowej ZUS może wypłacić osobie ubezpieczonej zasiłek chorobowy lub opiekuńczy. Dane te są także potrzebne pracodawcy, który wypłaca wynagrodzenie chorobowe. Świadczenia chorobowe przysługują wyłącznie osobom posiadającym ubezpieczenie chorobowe, np. pracownikom, zleceniobiorcom czy osobom prowadzącym własną działalność gospodarczą.

Wszelkie zapytania związane z kwarantanną można kierować bezpośrednio do GIS. Główny Inspektorat Sanitarny wprowadził ułatwienie dla osób, które powinny zostać objęte kwarantanną. Jeżeli miały one bliski kontakt z osobą zakażoną lub chcą zgłosić bliski kontakt w imieniu kogoś innego, mogą skontaktować się z sanepidem przez formularz online.

Na kwarantannę można zgłosić się samodzielnie. Osoby, które uzyskają pozytywny wynik testu na koronawirusa, mogą także zgłosić swoich domowników. W tym celu należy wypełnić formularz online. Treść formularza trafi do pracowników sanepidu, a ci powinni oddzwonić w ciągu 24 godzin od otrzymania zapytania.

Kontakt z sanepidem przez formularz online jest możliwy, jeżeli nadawca dysponuje profilem zaufanym, dowodem osobistym z warstwą elektroniczną lub kontem internetowym w iPKO, Inteligo bądź Banku Spółdzielczym. W pozostałych przypadkach można uzyskać pomoc, dzwoniąc pod numer telefonu +48 22 25 00 115.

Co zrobić, gdy nie ma decyzji sanepidu o kwarantannie?

Osoby skierowane na kwarantannę przez jednostkę Państwowej Inspekcji Sanitarnej mają prawo do wynagrodzenia za czas choroby (wypłaca je pracodawca) lub zasiłku chorobowego (wypłaca je ZUS). Może zdarzyć się, że pracownik przebywa na kwarantannie, ale na platformie PUE ZUS nie widnieją informacje na ten temat. Taka sytuacja ma np.miejsce, gdy dana osoba została objęta kwarantanną automatycznie, ponieważ mieszka z osobą chorą na koronawirusa.

- Co jednak jeżeli pracownik jest poddany kwarantannie jako domownik osoby zakażonej koronawirusem? Sanepid nie wydaje wtedy żadnej decyzji, bo współdomownik z mocy prawa jest objęty kwarantanną, która rozpoczyna się od dnia uzyskania pozytywnego wyniku testu przez osobę zakażoną i kończy się 7 dni po zakończeniu izolacji osoby zakażonej. Stąd wobec braku decyzji Sanepidu, w systemie EWP nie będzie widnieć żadna informacja na ten temat – komentuje Adam Kraszewski,
managing associate i radca prawny z kancelarii Gessel.

Przeczytaj również na temat:

Wówczas trzeba złożyć u płatnika składek oświadczenie o odbyciu kwarantanny. Oświadczenie będzie podstawą do wypłaty świadczenia chorobowego (zasiłku lub wynagrodzenia chorobowego).

- Od 3 listopada 2020 r. osoba współzamieszkująca lub prowadząca wspólne gospodarstwo z osobą zakażoną wirusem SARS-CoV-2 ma obowiązek poddać się kwarantannie. Taka kwarantanna rozpoczyna się od dnia uzyskania pozytywnego wyniku testu przez osobę zakażoną i kończy się 7 dni po zakończeniu izolacji osoby zakażonej. W takim przypadku organ inspekcji sanitarnej nie wydaje decyzji. Podstawą do wypłaty świadczeń chorobowych (wynagrodzenia za czas choroby, zasiłku chorobowego) jest złożone przez ubezpieczonego oświadczenie o konieczności odbycia kwarantanny – informuje ZUS. (...) – Pracodawca lub ZUS może wystąpić do organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej o potwierdzenie informacji zawartych w oświadczeniu – dodaje Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

- Podstawą do wypłaty wynagrodzenia za czas choroby (przez pracodawcę) lub zasiłku chorobowego (przez ZUS) jest wtedy złożone przez pracownika oświadczenie o konieczności odbycia kwarantanny. Pracownik przekazuje oświadczenie pracodawcy. Jeżeli świadczenie wypłaca ZUS, pracodawca jako płatnik przekazuje jak najszybciej (nie później niż w terminie 7 dni) oświadczenie ubezpieczonego do ZUS. Może to zrobić za pośrednictwem PUE ZUS – wyjaśnia Adam Kraszewski.

Jeśli zasiłek chorobowy wypłaca ZUS, płatnik składek powinien jak najszybciej przekazać oświadczenie ubezpieczonego do ZUS. Ma na to 7 dni. Może skorzystać z formularza Z-3 / Z-3a na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, ale trzeba pamiętać, aby załączyć zdjęcie lub skan oświadczenia.

Osoby, które prowadzą działalność pozarolniczą oraz osoby z nimi współpracujące powinny złożyć oświadczenie w ZUS. One również mogą to zrobić przez PUE ZUS, wypełniając ZAS-53 Wniosek o zasiłek chorobowy (do wniosku trzeba dołączyć skan lub zdjęcie podpisanego oświadczenia).

Kiedy można zrzec się prawa do zasiłku chorobowego?

Pracownicy i pracodawcy kierują do ZUS i GIS zapytania, czy dopuszczalna jest praca podczas kwarantanny lub izolacji domowej. Interesuje to zwłaszcza małe firmy, których nieobecność pracownika naraża na duże straty finansowe. W przypadku kwarantanny pracownik może zrzec się prawa do zasiłku chorobowego, ale nie ma takiej możliwości podczas izolacji domowej.

- Podczas izolacji pracownikowi przysługuje zasiłek chorobowy wysokości 80% wynagrodzenia – czyli dokładnie tak samo jak co do zasady pracownikowi na kwarantannie. W tym drugim przypadku pracownik ma jednak prawo zrzec się zasiłku i dalej pracować zdalnie. W odniesieniu do pracownika w izolacji sytuacja wygląda inaczej. Jeśli pracodawca kieruje pracownika do pracy zdalnej, mimo świadomości, że może on być zakażony, czy tym bardziej chory, to w grę wchodzić może naruszenie przepisów z zakresu BHP. Ryzyko przyjmuje także pracownik, gdyż może mieć problem z przyznaniem zasiłku chorobowego w sytuacji, gdy później objawy choroby jednak wystąpią – tłumaczy mec. Piotr Kuźniak, radca prawny w Kancelarii Prawa Pracy Wojewódka i Wspólnicy.

Restauratorzy załamani decyzją premiera

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

N
Nie Mogę

Założyć Maseczki Pękła Gumka : ) : ) : )

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3