Światowy Dzień Konsumenta: Polacy nie czytają umów

Maciej Badowski AIP
Dla blisko 30 proc. Polaków podpisanie umowy jest sytuacją stresującą, a mimo to wielu z nich nie czyta dokładnie jej treści
Dla blisko 30 proc. Polaków podpisanie umowy jest sytuacją stresującą, a mimo to wielu z nich nie czyta dokładnie jej treści 123RF
Zaledwie 60 proc. Polaków, którzy w ostatnim czasie zawarli transakcję wymagającą podpisania umowy, zadeklarowało, że zapoznało się dokładnie z jej treścią.

Dla blisko 30 proc. Polaków podpisanie umowy jest sytuacją stresującą, a mimo to wielu z nich nie czyta dokładnie jej treści - wynika z badania przeprowadzonego przez PBS na zlecenie AXA i Provident Polska. Dla niemal połowy osób powodem nieprzeczytania umowy było zaufanie do firmy, z którą była zawierana. Respondenci podkreślali, że była to wielka, dobrze znana firma lub dostawca, z którym mieli już wcześniej do czynienia. Ponad jedna czwarta respondentów nie zapoznała się z umową z powodu braku czasu, zaś 13 proc. narzekało na to, że umowa była trudna i niezrozumiała.

- Kredyt zaufania, jakim konsumenci obdarzają instytucje, szacunek dla potrzeb konsumentów, uwzględnienie tempa ich życia, a przede wszystkim możliwości przyswajania informacji powinny być punktem odniesienia przy konstruowaniu umów – mówi Bartłomiej Wodzicki, dyrektor Departamentu Prawnego w Provident Polska. Staramy się, aby umowy, które Provident zawiera ze swoimi klientami, były napisane językiem zrozumiałym dla przeciętnego konsumenta. To powinno być standardem, ponieważ zapoznanie się klienta z umową przed jej podpisaniem leży w interesie nie tylko samego klienta, ale także każdej odpowiedzialnej firmy – dodaje.

Edukacja przede wszystkim

15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. Niewątpliwie jest to dobra okazja do tego, by przypomnieć konsumentom o ich prawach. Jak wynika z badań PBS, Polacy wskazują, że potrzebują edukacji w tematach konsumenckich, a ogromną rolę w upowszechnianiu tej wiedzy odgrywają media. 64 proc. respondentów uważa za ważne, by dziennikarze zajmowali się tematyką konsumencką, a 42 proc. dobrze ocenia ich pracę. Prawie połowa respondentów wskazała, że w pierwszej kolejności media powinny zajmować się przekazywaniem informacji, które dotyczą tematyki finansów. Dużo wskazań padło także na usługi medyczne, ubezpieczenia i telekomunikację.

- Wysokie oczekiwania wobec roli dziennikarzy w upowszechnianiu wiedzy z zakresu finansów wynikają z tego, że oferta rynku finansowego jest bardzo szeroka i konsument może mieć problem z dokonaniem właściwego wyboru. Ponadto korzystanie z produktów finansowych wiąże się z pewnym ryzykiem ponoszonym przez klienta – mówi Aleksandra Leszczyńska, dyrektor komunikacji w AXA. Edukacja obecnych konsumentów to jedno. - Potrzebne są jeszcze działania, które wychowają przyszłych konsumentów. Szczególnie, że podejmowanie mądrych decyzji finansowych to jedna z ważniejszych umiejętności przydatnych w dorosłym życiu – podsumowuje.

O Światowym Dniu Konsumenta

15 marca obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta. Początki tej inicjatywy sięgają roku 1962, w którym ówczesny prezydent Stanów Zjednoczonych John Kennedy wygłosił słynne przemówienie w odniesieniu do ustawy o ochronie praw konsumenta. Podczas niego Kennedy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów: do informacji, wyboru, bezpieczeństwa oraz reprezentacji. To wtedy również padło słynne stwierdzenie "Konsumenci to my wszyscy". Na pamiątkę tego wydarzenia w 1983 roku została powołana inicjatywa Światowego Dnia Konsumenta. W Polsce po raz pierwszy obchodziliśmy to święto w 2000 roku.

Forum Lokalnego Biznesu w powiecie krapkowickim - Joachim Wojtala

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie