TOGETAIR 2021: Cisza na drogach

Materiał informacyjny Togetair.eu

Wyobraźmy sobie świat przyszłości. Ciche ulice, gdzie bezszelestnie poruszają się pojazdy elektryczne, czyste powietrze, brak spalin, smogu. Spokój i bezpieczeństwo. Jak osiągnąć taki stan? Jak sprawić, by transport się zmienił i czy taka przyszłość jest możliwa w trakcie najbliższych lat?

Od tym i wielu innych tematach w kontekście ekologii rozmawiali zaproszeni przez Przemysława Białkowskiego

Tomasz Żuchowski, dyrektor generalny GDDKiA
Piotr Weber, Volvo Trucks Poland
Rafał Weber, podsekretarz stanu, Ministerstwo Infrastruktury
Stefan Moisa, Opel Manufacturing Poland
Adam Małecki, Polska Agencja Inwestycji i Handlu
Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity Robert Nowakowski, Członek Zarządu Ds. Produkcji DB Cargo Polska, Członek Rady Programowej CEEK

Rozmowa tak zacnego i szerokiego grona ekspertów dotyczyły bardzo wielu różnych tematów, począwszy od systemów budownictwa dróg, by były one maksymalnie zeroemisyjne, po opinie na temat pierwszych ciężarówek elektrycznych.

Pierwszy temat poruszył przedstawiciel GDDKIA: „Budownictwo ma określony reżim technologiczny. To, co przed nami, co jest do wykonania, to gospodarka obiegu zamkniętego. Do wykorzystania jest destrukt asfaltowy ze starej, sfrezowanej nawierzchni, np. pod budowę autostrady A1. Chodzi o taką zmianę przepisów, by można było ten destrukt wykorzystywać na budowach. Są też spore perspektywy dla wykorzystania OZE w pasie drogi, np. zastosowanie fotowoltaiki czy fotowoltaiki odwróconej. Podejmujemy współpracę m.in. z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, by nauka pomogła nam określić, jakie rozwiązania warto rozwijać.”

Szerokie perspektywy w kontekście tematu wskazał też Adam Małecki z PAIiH, podkreślając, że zielony transport, to nie tylko drogi pojazdy, ale też same inwestycje: „Największe koncerny podjęły wyzwania w zakresie redukcji CO2 i to ma konsekwencje chociażby w wyborze miejsc pod inwestycje. Polskie firmy będące kontrahentami zagranicznych koncernów jako podwykonawcy czy dostawcy muszą się dostosować do wymogów ekologicznych.”

Podobnie przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury zwrócił uwagę na największy projekt, czyli KPO, który ma szansę zmienić wizerunek transportu w Polsce: „W ramach Krajowego Programu Odbudowy albo nowej perspektywy unijnej środki będą wykorzystane na transport zbiorowy, który zostanie transportem neutralnym klimatycznie. Musimy dążyć stale do tego, aby nowoczesne, bezpieczne, komfortowe autobusy były również ekologiczne i tutaj szansa na zmianę jest w ramach KPO. Dotyczy to zarówno autobusów miejskich i autobusów pozamiejskich, które łączą małe gminy z ośrodkami miejskimi.”

Swoje nadzieje wyrazili też przedstawiciele przemysłu motoryzacyjnego. Stefan Moisa z Opel Manifacturing Poland wskazał na ryzyko związane z niepewnością, co do zmian legislacyjnych: „Biznes motoryzacyjny wspiera dyrektywy europejskie, by osiągnąć założone cele. Zmiany są dynamiczne, czasem mam wrażenie, że politycy prześcigają się w deklaracjach, by przypodobać się wyborcom. Dla biznesu są to ogromne wydatki. Wszystkie obostrzenia nakładane na przemysł mogą spowodować, że niektóre biznesy trzeba będzie zamykać jako nierentowne. Przepisy muszą nas wspierać. Bez stabilności inwestycje stają się zbyt ryzykowne.”

Z kolei Piotr Weber z Volvo Poland opowiedział o transporcie elektrycznym w kontekście samochodów dostawczych, opowiadając o tym, jak on się zmienia: „Wsiadając do pierwszej ciężarówki elektrycznej Volvo słyszymy ciszę, wrażenie jest niesamowite. To prawdziwa cicha rewolucja w wykonaniu Volvo. Ekologia to nie tylko brak zanieczyszczeń (zerowa emisyjność), ale też brak hałasu. Już w czerwcu pierwsza e-ciężarówka Volvo będzie jeździć po Warszawie.”

W debacie brali też udział przedstawiciele kolejnictwa, branży, która już od lat przoduje w kontekście ekologii. Wskazał to między innymi Tomasz Gontarz z PKP Intercity „Podroż pasażera koleją emituje trzykrotnie mniej emisji niż przejazd na taką samą odległość samochodem, a ośmiokrotnie mniej niż samolotem. W przypadku przewozów towarowych emisję są aż 9-krotnie mniejsze w porównaniu z TIR-em. W marcu zbadaliśmy – na grupie 600 osób - postawy naszych pasażerów wobec wyzwań klimatycznych. 86% pasażerów uważa kolej za najbardziej ekologiczny środek transportu, a 51% właśnie ten aspekt ekologiczny skłania do podróży koleją.”

Wtórował mu przedstawiciel DB Cargo Polska „Dzisiaj 90% przewozów kolejowych to są przewozy zasilane przez energię elektryczną, ale 88% tej energii pochodzi ze źródeł konwencjonalnych, czyli tylko 12% energii pochodzi z czystych źródeł. Postawiliśmy sobie cel, żeby do roku 2030 udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym w obszarze kolejowym wynosił aż 85%.”

Podsumowując zielony transport jest coraz bliżej, a z nim idzie nowa przyszłość. Musimy podjąć wszystkie możliwe środki, aby droga do niej była prosta i szybka.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu