Udostępnianie danych w zamian za promocję? Polacy nie mają z tym problemu. Eksperci ostrzegają

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Z badania wynika, że często udostępniamy nasze dane również firmom za obietnice promocji, ciekawych treści czy spersonalizowanej oferty.
Z badania wynika, że często udostępniamy nasze dane również firmom za obietnice promocji, ciekawych treści czy spersonalizowanej oferty. pixabay
Udostępnij:
Większość z nas nie zdaje sobie sprawy, jak często dzieli się swoimi danymi osobowymi w internecie. Jak się okazuje, co trzeci Polak jest gotowy udostępnić swoje dane osobowe w zamian za korzystną ofertę promocji.

Z Barometru Providenta przygotowanego we współpracy z Fundacją Rozwoju Rynku Finansowego w związku ze Światowym Dniem Konsumenta wynika, że niezależnie od tego w jakim wieku jesteśmy, tak samo chętnie korzystamy z usług finansowych w sieci. Problematyczna jednak okazała się ochrona własnych danych osobowych i zainteresowanie tym, co dalej się z nimi dzieje po wypełnieniu formularzy.

Sprawdzajmy jakie dane udostępniamy

Z badania wynika, że często udostępniamy nasze dane również firmom za obietnice promocji, ciekawych treści czy spersonalizowanej oferty. Ponad połowa badanych twierdzi, że wypełniając formularz w internecie dotyczący produktów finansowych zwraca uwagę na to, komu firma dalej przekaże ich dane osobowe.

Jak wyjaśnia Lena Kaszyńska, Grupa TENSE, cyberataki to przede wszystkim celowe i świadome działania cyberprzestępców, do których wykorzystują systemy i sieci komputerowe, by przy użyciu złośliwego oprogramowania dokonać kradzieży lub zniszczenia danych.

Z jakimi cyberatakami spotykamy się najczęściej? Jak uniknąć...

Jednak co trzeci badany zadeklarował, że tylko czasami to sprawdzał. 7 proc. respondentów stwierdziło, że nigdy nie zwraca uwagi gdzie dalej będą przekazywane ich dane.

– Wypełniając formularze kontaktowe ważne jest, abyśmy zwracali uwagę jakich danych wymaga od nas firma oraz z jakiej domeny dostajemy ofertę. Kiedy otrzymujemy tzw. super promocję, ale w zamian firma prosi nas o podanie danych wrażliwych, np. daty urodzenia, numeru PESEL powinna nam się zapalić czerwona lampka – zwraca uwagę Agnieszka Wachnicka, prezes Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego.

– W sieci, ale nie tylko, powinna przyświecać nam zasada, że im mniej danych o sobie podamy, tym lepiej. Ważne jest abyśmy, zapoznali się z regulaminem przekazywania danych, zanim je komukolwiek udostępnimy – podkreśla.

Ponad połowa z nas (57 proc.) stwierdziła, że udostępnia swoje dane firmom w celach marketingowych. Istotny jest fakt, że robimy to tylko w przypadku podmiotów, do których mamy zaufanie. 28 proc. respondentów stwierdziło natomiast, że nigdy nie udostępnia takich danych.

Ile warte są nasze dane?

Co trzeci z badanych przyznał, że głównym warunkiem udostępnienia swoich danych w celach marketingowych jest jakaś korzyść np. rabat, promocja na dany produkt, zniżka na zakupy. Provident wraz z Fundacją Rozwoju Rynków Finansowych zapytał Polaków, czy udostępnią swoje dane osobowe, imię i nazwisko oraz telefon w zamian za ofertę nieoprocentowanej pożyczki. 46 proc. respondentów stwierdziła, że podałaby takie dane, ale tylko firmie którą zna. Podobny procent respondentów zdecydowanie odmówił podania swoich danych.

- Udostępnianie danych osobowych w celach marketingowych jest dobrowolne, a zgodę na otrzymywanie materiałów marketingowych zawsze można cofnąć – przypomina ekspertka. – W przekazywaniu i udostępnianiu podstawowych danych firmom nie ma nic złego i niepokojącego – dodaje.

Jednocześnie ekspertka zwraca uwagę, że jeśli firma prosi nas o podanie danych wrażliwych np. stanu zdrowia, statusu rodzinnego, wykształcenia to możemy zadać sobie pytanie do czego takie dane będą użyte i czy chcemy się nimi dzielić z innymi.

Tymczasem z badania wynika, że 33 proc. ankietowanych deklaruje gotowość udostępnienia takich danych jak stan zdrowia, wykształcenie, status rodzinny za obietnicę otrzymywania np. spersonalizowanej oferty dostosowanej do jego potrzeb. Polacy podkreślają jednak, że takie dane udostępniają tylko tym podmiotom, które znają. Większość badanych (61 proc.) twierdzi jednak, że tak wrażliwych danych nigdy nie udostępnia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Skymaster

Skymaster Energy Eco Jasnografitowy 28 2021

2 999,99 zł2 799,00 zł-7%
miejsce #2

MBM

MBM E1200 Karios U16 Czarny 27.5 2022

12 599,00 zł
miejsce #3

Indiana

Indiana E4000 Czarny 26 2021

3 499,00 zł
miejsce #4

Torpado

Torpado Era Czarny 28 2022

6 799,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Spotkanie przywódców ws. elektrowni w Zaporożu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie