Upadłość konsumencka? Jesteśmy przeciwni

Maciej Badowski AIP
Beneficjentami ustawy o upadłości konsumenckiej są osoby pogrążone w bardzo poważnych, wręcz dramatycznych problemach finansowych.
Beneficjentami ustawy o upadłości konsumenckiej są osoby pogrążone w bardzo poważnych, wręcz dramatycznych problemach finansowych. Karolina Misztal
Zliberalizowana ustawa o upadłości konsumenckiej, obowiązująca od 2015 r., często uznawana za stworzoną idealnie pod potrzeby konsumentów i popieraną społecznie. Jednocześnie Polacy wykazują się bowiem niezwykle konserwatywnym podejściem do obowiązku spłacania długów.

Beneficjentami ustawy o upadłości konsumenckiej są osoby pogrążone w bardzo poważnych, wręcz dramatycznych problemach finansowych. Pomoc takim osobom to obowiązek państwa. Takie podejście zderza się jednak z ujawnioną w badaniach Moralność Finansowa Polaków oceną społeczną co do tego, czy spłata zobowiązań jest co do zasady obowiązkiem moralnym. Tak twierdzi ponad 95 proc. z nas. Ta surowa ocena obowiązków dłużnika wobec wierzyciela wpływa zapewne na stosunek Polaków do upadłości konsumenckiej, który – wbrew obiegowym opiniom i na przekór liberalizowanym przepisom dotyczącym upadłości konsumenckiej – jest bardzo konserwatywny.

- Wyniki badań opinii społecznej na temat możliwości uwolnienia się od długów poprzez ogłoszenie upadłości trzeba odbierać jako ważny sygnał dla ustawodawcy. Niezwykle istotne jest to, by pomoc państwa, a także charakter obowiązujących regulacji, były adekwatne do sytuacji potrzebujących, a także do wyznawanych przez społeczeństwo wartości. Liberalizowanie przepisów dotyczących wywiązywania się ze zobowiązań może być potraktowane przez zdecydowaną większość społeczeństwa, która nie miała lub nie ma żadnych długów, jako przyzwolenie na zachowania nieakceptowane społecznie, niemoralne i nierzetelne –stwierdza Andrzej Roter, Prezes KPF.

Respondenci zaskakująco często (40 proc.) nie mają zdania ani na temat zasadności wdrożenia do polskiego porządku prawa do ogłaszania upadłości częściej niż raz w życiu konsumenta, ani tego, kto powinien mieć prawo do składania wniosku o upadłość konsumencką (45,7 proc.). Jednak duża grupa osób, które mają wyrobione zdanie w zakresie korzystania z możliwości ogłoszenia upadłości konsumenckiej, nie akceptuje regulacji w obecnym kształcie. Aż 27 proc. ogółu respondentów (45 proc. tych, którzy mają wyraźną opinię w tej sprawie) uważa, że taka ustawa nie powinna w ogóle istnieć, bowiem długi zawsze należy spłacać. Prawie co czwarty ankietowany stwierdza ponadto, iż aktualnie obowiązujące przepisy w zakresie prawa do możliwości ogłaszania upadłości raz na 10 lat są zbyt liberalne i powinny zostać ograniczone.

- Z tysięcy rozmów naszych doradców z dłużnikami wyłania się spójny obraz – jako społeczeństwo znajdujemy mnóstwo wymówek, pozwalających nam odsuwać konieczność spłaty zobowiązania w nieokreśloną przyszłość. W ten sposób szkodzimy sobie, bo „wiszący” nad nami dług to stres, konieczność kolejnych rozmów z wierzycielami, a także ograniczenia w codziennym życiu, np. dotyczące zaciągania kredytu na samochód, na wakacje czy nawet brak możliwości podejmowania niektórych prac – mówi Aneta Kamińska-Kocot z firmy BEST S.A.

Opinia o prawie do składania wniosków o upadłość konsumencką przeczy również obiegowej tezie, że to dłużnik jest słabszą stroną, któremu bez względy na okoliczności powstania długu, społeczeństwo jest winne najdalej idącą pomoc. Ponad 40% respondentów dałoby prawo do zgłaszania wniosków o upadłość zarówno dłużnikowi, jak i jego wierzycielowi. Jedynie niespełna 10 proc. Polaków uznaje za prawidłowe przyznanie prawa do zgłaszania wniosków o upadłość wyłącznie dłużnikowi.

- Ważnym wskaźnikiem jest poziom akceptacji dla naruszania norm, odwzorowujący społeczne przyzwolenie dla nadużyć. Tworzy ono sprzyjające środowisko dla tego typu sytuacji, ponieważ osoby je popełniające nie tylko nie muszą obawiać się społecznego ostracyzmu, a czasem nawet mogą wręcz liczyć na swoiste wsparcie ze strony otoczenia – mówi Prof. dr hab. Anna Lewicka-Strzałecka, z Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, ekspert komentujący badanie KPF.

Obejrzyj wideo:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polska istotnym graczem w sektorze offshore

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
amandaa

Mocno mi ścięli zadłużenie jakie miałem w bankach i parabankach ludzie z kancelarii Lexa (ich strona- kancelarialexa.pl). Nie sądziłem, że jeszcze kiedyś się długów pozbędę, ale wszystko wskazuje na to, że się uda. Polecam ich działają szybko a w przypadku zadłużenia ta ekspresowa reakcja jest na wage złota.

 

a
adam

Warto przedzwonić do kancelari Lexa, albo zostawić namiar na siebie na ich stronie kancelarialexa.pl to sami oddzwaniają. Mi pomagali jako osobie prywatnej i jako formie – znają specyfikę dwóch rodzajów zadłużeń.

 

V
Viktory66
W dniu 11.09.2017 o 11:10, Karo napisał:

 Słyszałem, ze po upadłości jest problem z wzięciem nawet najmniejszego kredytu, a że best z kolei potrafi pomoc w spłacie całości długu, czy to prawda?? 

 Instytucje wiedzą wtedy że jesteś osobą, która nie umiała sobie poradzić ze spłatą wziętych pożyczek. Upadłość konsumencka to rozwiązanie gdy już nie ma wyjścia  aby wyjść ze spirali zadłużenia i móc normalnie żyć. 
M
Martha

A czy ktoś z Państwa korzystał z pomocy kancelarii Egidon? Wiem, że są dość skuteczni w sprawach o upadłość konsumencką. 

b
bodmin oferta

Trochę w tym racji, co mówi pani z besta, bo takie udawanie, że nie ma się długu, albo odkładanie spłaty w nieskończoność to dla nas nic dobrego w sumie.

G
Gość

Niedługo PO skończy się Sorosowa i szwabska kasa, a wtedy PO ogłosi upadłość polityczną, ekonomiczną i moralną. Łudzisz się, że Tusk lub Schetyna będą wtedy odbierać telefony???

R
Rafał

tak jest, ludzie zaciagają długi a potem nieodbierają telefonów od windykacji i udają, ze długu nie ma, dobrze, że sa takie firmy jak best, bo ludzie tylko uciekają od odpowiedzialności

R
Rafał

tak jest, ludzie zaciagają długi a potem nieodbierają telefonów od windykacji i udają, ze długu nie ma, dobrze, że sa takie firmy jak best, bo ludzie tylko uciekają od odpowiedzialności

M
Maria

to prawda, ludzie uciekają od swoich błędów i zamiast pogadać z kimś nawet z kimś z besta, żeby wyjśc na prostą, żeby pomógł przecież samą rozmową nikt ci nie zaszkodzi. przeciez nie ma się czego bać ludzie tak się boją stawić czoła swoim problemom

P
Patryk
Ciekawe ile jeszcze czasu będziemy to wałkować - masz dług - odbierasz telefon (rozmowa nie boli, best jak dzwoni, to nic ci nie zrobi) - pracujesz nad tym, żeby spłacić dług - spłacasz dług. To naprawdę nie jest takie trudne
J
Jola
Wiszący dług to stres - to mało [powiedziane! ja nie spałam po nocach czasami nawet balam się, co się stanie z moim długiem po mojej smierci? na dzieci to spadnie? skad one by miały wziąć na to pieniadze, bo głupia matka się pozapożyczała?? gdyby nie pani z best ktora tak ługo ze mna prowadziła rozmowy, asz sama wreszcie ciezką pracą splacilam większość długu, to nie wiem co by,m zrobiła. to najwieksze szczescie jakie mnie na starosc spotkało
L
Lulu
W dniu 11.09.2017 o 11:19, BEST/KRUK napisał:

Ależ taaaaaaak ,Best SA może nawet wymyślić i próbować wmówić ,że masz jakiś kredyt nie spłacony 100 lat temu.

 

Myślę, że ludzie bardziej uciekają od swoich długów, niż nam się to wydaje. I myślą, że wszystko spłacili, a potem okazuje się, że nie mieli racji. Nie wydaje mi się, że best wymyśla długi, tylko zawsze ma podstawę

B
BEST/KRUK
W dniu 11.09.2017 o 11:10, Karo napisał:

 Słyszałem, ze po upadłości jest problem z wzięciem nawet najmniejszego kredytu, a że best z kolei potrafi pomoc w spłacie całości długu, czy to prawda?? 

Ależ taaaaaaak ,Best SA może nawet wymyślić i próbować wmówić ,że masz jakiś kredyt nie spłacony 100 lat temu.

K
Karo
Słyszałem, ze po upadłości jest problem z wzięciem nawet najmniejszego kredytu, a że best z kolei potrafi pomoc w spłacie całości długu, czy to prawda??
R
Rafi
Ale jaja, kilka dni potem, jak mi pan z besta pomógł spłacić cały dług, czytam artykuł, w którym oni są XD ale serio, gdyby nie on, to bym nigdy tego nie spłacił
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu