Polacy ostrożni jak nigdy. Tak chronią się przed oszustami

Piotr Szymański
Opracowanie:
Główne motywacje do sprawdzania sklepów przed zakupem to chęć upewnienia się, że firma rzeczywiście istnieje oraz obawa przed nieotrzymaniem zamówionego produktu
Główne motywacje do sprawdzania sklepów przed zakupem to chęć upewnienia się, że firma rzeczywiście istnieje oraz obawa przed nieotrzymaniem zamówionego produktu 123RF.com
Badanie przeprowadzone na zlecenie Kaczmarski Group ujawnia, że ponad 85% Polaków weryfikuje sklepy przed dokonaniem płatności z góry. Weryfikacja ma na celu upewnienie się, że firma istnieje, a zakupy są bezpieczne. Szczególnie młodzi Polacy wykazują większą ostrożność, co podkreśla rosnącą świadomość konsumentów w erze cyfrowej.

Wzrost świadomości konsumenckiej w Polsce

W dobie cyfryzacji i rosnącej liczby zakupów online, Polacy stają się coraz bardziej świadomi zagrożeń związanych z zakupami w internecie. Badanie przeprowadzone przez Kaczmarski Group pokazuje, że aż 85,3% Polaków sprawdza sklepy, w których dokonują płatności z góry.

„Taka wcześniejsza weryfikacja pozwala na ograniczenie ryzyka i zwiększenie bezpieczeństwa zakupu” - oceniła firma.

To podejście jest szczególnie widoczne wśród młodszych konsumentów, gdzie aż 63% osób w wieku 18-29 lat deklaruje, że dokonuje weryfikacji przed zakupem. Wskazuje to na rosnącą świadomość młodych ludzi, którzy często korzystają z zakupów online.

Obawy i motywacje konsumentów

Główne motywacje do sprawdzania sklepów przed zakupem to chęć upewnienia się, że firma rzeczywiście istnieje oraz obawa przed nieotrzymaniem zamówionego produktu. Aż 51% badanych deklaruje, że sprawdza sklep, aby upewnić się co do jego istnienia, a 45% obawia się, że nie otrzyma produktu pomimo dokonania płatności.

Dodatkowo, 34,5% respondentów sprawdza informacje o firmie, gdy wymagana jest zaliczka lub opłata z góry. Weryfikacja staje się szczególnie istotna przy zakupie drogich produktów, co potwierdza 22,7% badanych.

„Tylko 8,6 proc. uczestników naszego badania zadeklarowało, że sprawdziło wiarygodność firmy w przypadku dużej transakcji, jak np. zakup mieszkania, działki pod budowę czy samochód” - dodał Kaczmarski Group.

Rola platform sprzedażowych

Interesującym zjawiskiem jest zaufanie, jakim Polacy darzą duże platformy sprzedażowe. Prawie 36% badanych nie weryfikowało sprzedawcy, gdy zakup realizowany był za pośrednictwem znanej platformy.

„Udział znanego pośrednika w procesie zakupowym wpływa na poczucie bezpieczeństwa” - zauważa Kaczmarski Group.

To zaufanie do dużych platform może wynikać z ich polityki ochrony konsumentów oraz możliwości łatwego zwrotu towarów. Niemniej jednak, nawet w przypadku zakupów przez znane platformy, warto zachować ostrożność i sprawdzać opinie o sprzedawcach.

Badanie „Jak kupują Polacy” zostało zrealizowane na zlecenie Kaczmarski Group metodą wywiadów internetowych (CAWI) przeprowadzonych przez IMAS International w drugiej połowie 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1065 dorosłych Polaków w wieku 18-74 lata.

Źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu