reklama

Urząd 2019. Polskiej e-administracji wciąż daleko do średniej unijnej, ale gonimy Europę. Motorem napędowym jest profil zaufany

AIPZaktualizowano 
Sygnałem, pozwalającym twierdzić, że e-administracja w Polsce jest już niedaleka od przeniknięcia do codzienności petentów, jest choćby rosnąca liczba osób posiadających profil zaufany. W ciągu zaledwie 5 pierwszych miesięcy tego roku przybyło ich ponad 1,1 miliona – to niemal tyle, ile w trakcie całego 2017 r. Łącznie, posiada go już 3,8 mln polskich obywateli. Tomasz Bolt / Polska Press
Organ analityczny Komisji Europejskiej – NIFO (National Interoperability Framework Observatory) opublikował właśnie najnowsze opracowania dotyczące stopnia wykorzystania urzędowych e-usług przez kraje UE – Digital Government Factsheets 2019. W Polsce ich popularność odbiega od unijnej średniej w każdej z czterech kategorii.

Podobnie lub gorzej od nas w przygotowanym rankingu wypadły jedynie Włochy, Rumunia Chorwacja, Czarnogóra, Macedonia i Bułgaria. Perspektywa zmiany tego stanu rzeczy rysuje się jednak dość optymistycznie, biorąc pod uwagę rekordowe zainteresowanie nowymi usługami e-administracji w ostatnim czasie oraz założenia kluczowych europejskich programów, ukierunkowanych na popularyzację załatwiania coraz większej ilości spraw urzędowych przez Internet.

Polska vs UE

Wspomniany dokument wyszczególnia 4 obszary wykorzystania e-administracji. Pierwszy z nich to odsetek internautów nawiązujących interakcje z instytucjami administracji publicznej przez globalną sieć. W Polsce wyniósł on 35%, podczas gdy unijna średnia to ponad 50%. Drugi parametr to pozyskiwanie danych publicznych z rejestrów dostępnych dla obywateli – u nas sięga po nie co czwarty mieszkaniec (24%), podczas gdy w państwach Wspólnoty Europejskiej robi to więcej niż 40% osób. Przy pomocy trzeciego zbadano natomiast zainteresowanie internautów pobieraniem udostępnianych na stronach rządowych formularzy, będących podstawą do procedowania zgłaszanych spraw. W Polsce pobiera je 22% obywateli, co oznacza niewielkie odstępstwo od średniej UE – 30%.

Ostatnim obszarem jest wysyłanie wypełnionych formularzy w formie online’owej – z tej możliwości korzysta 25% mieszkańców Polski, co również tylko nieznacznie odbiega od ogółu obywateli UE wykorzystujących tą opcję, wynoszącego niespełna 35%. – Porównanie do średnich europejskich co prawda klasyfikuje nas nieco niżej, jednak warto zauważyć, że są to często nieznaczne różnice. Co więcej, dystans ten powinno udać nam się zminimalizować jeszcze w tym roku, biorąc pod uwagę wzrost popularności załatwiania spraw urzędowych przez Internet. Stymulować będzie go także systematycznie rosnąca liczba internautów dysponujących szybką i stabilną łącznością z globalną siecią. Jak wynika z naszych obserwacji oraz spotkań z przedstawicielami samorządów w regionach, w których budujemy infrastrukturę szybkiego Internetu, wciąż w wielu z nich odnaleźć można wielu potencjalnych „e-petentów”, którzy nie korzystają z urzędowych e-usług ze względu na ograniczone możliwości łączności z Internetem – tłumaczy Jacek Wiśniewski, Prezes Zarządu NEXERY.

Wiatr odnowy

Sygnałem, pozwalającym twierdzić, że e-administracja w Polsce jest już niedaleka od przeniknięcia do codzienności petentów, jest choćby rosnąca liczba osób posiadających profil zaufany. W ciągu zaledwie 5 pierwszych miesięcy tego roku przybyło ich ponad 1,1 miliona – to niemal tyle, ile w trakcie całego 2017 r. Łącznie, posiada go już 3,8 mln polskich obywateli.

Drugi sukces internetowej obsługi petentów to z pewnością usługa e-PIT. Deklaracje podatkowe za pośrednictwem tego narzędzia złożyło ponad 7 mln Polaków. Warto także zwrócić uwagę na zainteresowanie składaniem wniosków online w ramach programu 500+ oraz 300+.
Tylko w ciągu pierwszego tygodnia lipca spłynęło ich ponad 1,6 miliona. Kolejnym dowodem na stopniowe upowszechnianie się obsługi spraw urzędowych za pośrednictwem sieci jest dynamiczny przyrost odwiedzin portalu www.obywatel.gov.pl. Jeszcze w 2015 roku łączna liczba odwiedzających ten serwis wynosiła niespełna 2 mln. W ubiegłym roku wartość ta osiągnęła już 9,35 mln. W tym – choć jest dopiero lipiec, licznik wizyt wskazuje aż 8,8 mln, co oznacza, że kolejny rekord jest niemal pewny.

Od stycznia składki ZUS osób prowadzących działalność gospodarczą wzrosną o prawie 10 procent, a prowadzących biznes krócej niż dwa lata o prawie 9 procent. Kliknij w ten tekst a dowiesz się więcej.

W drodze do „urzędu jako usługi”

Kierunki, w których rozwijać powinna się e-administracja w państwach Wspólnoty Europejskiej określa dokument eGovernment Action Plan 2016-2020. Zgodnie z jego założeniami, już do końca przyszłego roku wszystkie instytucje administracji publicznej powinny udostępniać obywatelom spersonalizowane i intuicyjne w obsłudze cyfrowe usługi publiczne.
Podkreśla także konieczność zastosowania się m.in. do zasady jednorazowości, w myśl której obywatel bądź przedsiębiorstwo będzie mogło podać swoje dane jedynie raz, bez potrzeby wielokrotnego wpisywania często bardzo szczegółowych personaliów w liczne formularze, czy też zasadę powszechności i dostępności, która zakłada opracowywanie cyfrowych usług tak, by z założenia były powszechne i dostosowane do potrzeb poszczególnych grup obywateli – w tym także osób starszych.

Wszystko to, w ramach dążenia do stworzenia kompleksowego, cyfrowego rozwiązania „Urzędu jako usługi” – Government as a Service (GaaS), gdzie wszystkie podmioty administracji publicznej będą mogły w jednolity sposób obsługiwać petentów, korzystając ze wspólnej bazy danych oraz uniwersalnych rozwiązań systemowych w celu usprawnienia procesu załatwiania zgłaszanych spraw.

100 milionów euro z Funduszy Norweskich na rozwój przedsiębiorczości

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3