Poczta zapowiada koniec papierowych listów i awiz

Maciej Badowski
1 stycznia stał się początkiem końca papierowych awiz i nadawania papierowych listów.
1 stycznia stał się początkiem końca papierowych awiz i nadawania papierowych listów. Tomasz Kawka/ Polska Press
Era papierowych listów i awiz dobiega końca. Od 1 stycznia br. wybrane podmioty są zobowiązane do korzystania z systemu e-doręczeń. Poczta Polska ogłasza nowy etap wdrożenia usługi doręczeń elektronicznych, co oznacza rewolucję w sposobie komunikacji urzędowej i zawodowej.

Zmiany w komunikacji urzędowej

Od środy, obowiązek korzystania z e-doręczeń spoczywa na podmiotach publicznych, takich jak samorządy i urzędy, a także na osobach wykonujących zawody zaufania publicznego, w tym notariuszach, adwokatach i księgowych. To oznacza, że te podmioty nie będą już drukować, pieczętować i wysyłać tradycyjną pocztą listów poleconych do obywateli. Zamiast tego, będą korzystać z systemu e-Doręczeń.

Zbliża się koniec nadawania papierowych listów i awiz oraz konieczności odbierania listów poleconych urzędowych czy korespondencji pomiędzy firmami i zwykłymi osobami w tradycyjnej, papierowej, formie – stwierdził, cytowany w komunikacie Dariusz Śpiewak, wiceprezes Poczty Polskiej odpowiedzialny za jej cyfryzację.

Nowa usługa wymaga założenia adresu do doręczeń elektronicznych (ADE), co można zrobić przez stronę edoreczenia.gov.pl lub mObywatel.gov.pl. Po założeniu ADE, użytkownik może aktywować usługę e-doręczeń, co umożliwia odbieranie i wysyłanie elektronicznych listów poleconych z potwierdzeniem odbioru.

Zmiany dla podmiotów publicznych i zawodów zaufania publicznego

Korzystanie z e-doręczeń przypomina obsługę poczty e-mail, lecz jest znacznie bezpieczniejsze. Platforma gwarantuje dostęp do przesyłek 24/7 z dowolnego miejsca na świecie, gdzie jest dostęp do internetu. To znacznie ułatwia zarządzanie korespondencją, eliminując potrzebę fizycznego odbioru listów.

Dzięki systemowi, użytkownicy mogą dodawać załączniki oraz mieć dostęp do pełnej historii korespondencji. To nowoczesne rozwiązanie ma na celu zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa w komunikacji urzędowej i zawodowej.

Zakładanie ADE nie jest obowiązkowe dla osób fizycznych. Jeśli obywatel nie zdecyduje się na ten krok, Poczta Polska nadal będzie wysyłała listy polecone w tradycyjnej, papierowej formie. To oznacza, że zmiany dotyczą głównie podmiotów publicznych i zawodów zaufania publicznego.

Docelowo, odbiór e-doręczeń ma być możliwy również w ramach aplikacji mObywatel. Aby sprawdzić, czy urząd, do którego chce się wysłać korespondencję, korzysta już z e-Doręczeń, wystarczy odwiedzić stronę: https://www.gov.pl/web/e-doreczenia/sprawdz-czy-twoj-urzad-korzysta-z-e-doreczen.

źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu