E-Doręczenia obowiązkowe od 1 kwietnia. Jednak nie dla wszystkich

Marek Knitter
Korespondencja z urzędami i instytucjami publicznymi w ramach e-Doręczeń jest bezpłatna.
Korespondencja z urzędami i instytucjami publicznymi w ramach e-Doręczeń jest bezpłatna. Mat. prasowe Poczta Polska
Adres do e-Doręczeń przed 1 kwietnia będą musiały założyć tylko firmy, które zostały wpisane do KRS przed 1 stycznia 2025 roku – poinformowało ministerstwo cyfryzacji. Korespondencja z urzędami i instytucjami publicznymi w ramach e-Doręczeń jest bezpłatna.

Spis treści

Terminy wejścia w życie obowiązku założenia adresu do e-Doręczeń różnią się dla poszczególnych grup przedsiębiorców. Od 1 kwietnia 2025 r. adres do e-Doręczeń będą musiały posiadać firmy wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS przed 1 stycznia 2025 r.

Adres do e-Doręczeń można założyć w dowolnym momencie, nie trzeba czekać na wejście w życie obowiązku. Część firm już teraz korzysta z usługi. Swój adres w systemie mają już m.in. nowo powstające podmioty niepubliczne (firmy rejestrujące się w KRS po 1 stycznia 2025 roku oraz przedsiębiorcy składający wniosek o wpis do CeiDG) – czytamy na stronie resortu.

Proces założenia adresu do e-Doręczeń jest w pełni zdalny

Ministerstwo zwraca uwagę, że proces założenia adresu do e-Doręczeń jest w pełni zdalny i nie zajmuje dużo czasu. Wniosek o adres do e-Doręczeń dla firmy można założyć online na stronie Biznes.gov.pl.  Wymagane jest zalogowanie do Konta Przedsiębiorcy oraz przygotowanie wcześniej kilku dokumentów.

List wysłany przez system e-Doręczeń ma taki sam skutek jak tradycyjny polecony

List wysłany przez system e-Doręczeń ma taki sam skutek prawny jak tradycyjny polecony za potwierdzeniem odbioru. e-Doręczenia to usługa zaufania, co oznacza, że nadawca i odbiorca są identyfikowani i nikt nie może przejąć ich adresów. Zaufany dostawca usługi umożliwia pobranie dowodu wysyłania i doręczenia korespondencji, a sama usługa jest zabezpieczona tak, aby nikt nie mógł zmienić treści listu/dokumentu.

Korzystanie z e-Doręczeń jest bezpłatne

Korespondencja z urzędami i instytucjami publicznymi w ramach e-Doręczeń jest bezpłatna. Daje możliwość wysyłania i odbierania korespondencji w dowolnym miejscu i czasie – bez konieczności wizyty na poczcie. Firmy mogą wykorzystywać „cyfrowy polecony” do odbierania wezwań, zawiadomień, decyzji z urzędów oraz składania wniosków i dokumentów do m.in. ZUS czy Urzędu Skarbowego, podaje także resort.

Przedsiębiorca, który chciałby wysyłać cyfrowe listy polecone nie tylko do podmiotów publicznych, ale również do innych osób i podmiotów posiadających adres do e-Doręczeń, może skorzystać z oferty kwalifikowanych dostawców usług (KDU). 

Na początku marca br. Poczta Polska informowała, że w systemie e-Doręczeń tylko elektronicznie (PURDE) nadano i odebrano ponad milion z 8,5 mln przesyłek; reszta, czyli 7,5 mln została wysłana za pomocą PUH, czyli systemu hybrydowego. Spośród ponad miliona nadanych i odebranych w pełni online cyfrowych listów poleconych (PURDE) 78 proc. nadały między sobą podmioty publiczne.

Źródło: MC/PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu