Spis treści
Wprowadzenie e-Doręczeń
Od 1 stycznia 2025 roku w Polsce na szeroką skalę zostanie wprowadzona usługa e-doręczeń. Jak podkreśla wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski, będą musiały z niej korzystać przede wszystkim urzędy oraz podmioty publiczne, ale obowiązek dotknie również przedsiębiorców. W pierwszym etapie obejmie on firmy, które po nowym roku będą składać wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz rejestrować się w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Nowy system umożliwi wysyłanie i odbieranie korespondencji cyfrowej z efektem równoważnym do listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki e-doręczeniom możliwa będzie pełna identyfikacja nadawcy i odbiorcy oraz przechowywanie korespondencji w formie elektronicznej. Docelowo usługa ta zastąpi tradycyjne przesyłanie pism urzędowych drogą pocztową, a także korespondencję prowadzoną przez ePUAP.
Inaczej wygląda sytuacja przedsiębiorców zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym przed 1 stycznia 2025 roku. Oni będą musieli stosować e-doręczenia już od 1 kwietnia 2025 roku. Adres do doręczeń elektronicznych będą musiały posiadać także inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS, takie jak fundacje i stowarzyszenia.
Kto musi korzystać z e-doręczeń?
Dla przedsiębiorców e-doręczenia będą wprowadzane stopniowo. Od 1 stycznia 2025 roku nowe firmy będą musiały zakładać skrzynkę do e-doręczeń jako część procesu rejestracji działalności gospodarczej. Te, które zostały wpisane do CEIDG przed tą datą, będą zobowiązane do stosowania e-doręczeń od dnia 1 października 2026 roku. Istnieje jednak wyjątek – jeśli po 30 czerwca 2025 roku przedsiębiorca będzie aktualizować swoje dane w CEIDG, będzie musiał posiadać adres do e-Doręczeń w momencie składania wniosku o aktualizację.
Źródło: PAP
