Okres przejściowy e-Doręczeń. Do kiedy skorzystają podmioty publiczne?

Katarzyna Zawada
Opracowanie:
Rząd pracuje nad nowelizacją przepisów.
Rząd pracuje nad nowelizacją przepisów. 123rf/photobyphotoboy/zdjęcie ilustracyjne
Projekt ustawy o doręczeniach elektronicznych przewiduje, że podmioty publiczne skorzystają z okresu przejściowego, który zakończy się 31 grudnia 2025 r. Nowelizacją zajmie się rząd.

Nowe przepisy przewidują wprowadzenie okresu przejściowego do końca 2025 r. dla e-Doręczeń w przypadku podmiotów publicznych. W ocenie skutków regulacji projektu, analiza oparta jest na doświadczeniach resortu cyfryzacji w zakresie zapewnienia utrzymania i rozwoju systemów teleinformatycznych, także ePUAP.

Okres niezbędny do dokonania zmian technicznych, w szczególności dostosowania ePUAP do e Doręczeń, wynosi około roku, wskazano.

W tym czasie zostanie przeprowadzona kampania edukacyjna, która wypromuje e-Doręczenia wśród pracowników samorządów.

W celu upowszechnienia z korzystania z e-Doręczeń kampania informacyjna zastanie również przeprowadzona skierowana do obywateli, co podniesie ich świadomość o nowym narzędziu, z którego będą mieli możliwość korzystać w kontaktach z podmiotami, czytamy.

OSR poinformowała ponadto, że w okresie przejściowym zapewniona będzie równoważność doręczania korespondencji za pośrednictwem operatora pocztowego albo w ePUAP oraz w innych systemach z e-Doręczeniami.

Projektowana nowela przewiduje też, że przedsiębiorcy objęci wpisem do CEIDG nie będą musieli składać przy wniosku o wpis do Ewidencji oświadczenia o posiadaniu adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do BAE (Baza Adresów Elektronicznych) i aktualności danych zamieszczonych w BAE. Dane w BAE będą aktualizowane na podstawie danych przekazanych przez CEIDG, które pochodzić będą z wniosku złożonego przez przedsiębiorcę.

W projektowanym okresie przejściowym podmiot publiczny będzie kierował korespondencję do podmiotu niebędącego podmiotem publicznym na adres do doręczeń elektronicznych – jeśli odbiorca taki adres posiada – zgodnie z obowiązującymi przepisami KPA i ordynacji podatkowej. Jeśli odbiorca nie posiada adresu do doręczeń elektronicznych, to korespondencja może być kierowana w dotychczasowy sposób, tj. zgodnie z przepisami KPA i ordynacji podatkowej w brzmieniu sprzed nowelizacji tj. korespondencja będzie kierowana przez operatora pocztowego, chyba że jest do odpowiedź na wniosek złożony przez ePUAP- w takim przypadku korespondencja będzie kierowana przez ePUAP, oceniono.

Zgodnie z nowymi przepisami ABW, AW, SKW, SWW, CBA i resort obrony narodowej będą stosować e-Doręczenia od 31 grudnia 2026 r.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu