Firmy rodzinne to w naszym kraju ważna część gospodarki. Dominują przede wszystkim w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Według zeszłorocznych danych GUS w Polsce istnieje ok. 2 mln rodzinnych biznesów. Niestety, zmiany prawne, ich intensywność i szybkie tempo wprowadzania, negatywnie odbijają się na sytuacji rodzinnych przedsiębiorstw.
Wizja przyszłości w firmach rodzinnych. Jest aż tak źle?
Z badania „Firmy rodzinne” jasno wynika, że co czwarty właściciel, nie założyłby firmy, gdyby wiedział, z jakimi wyzwaniami wiąże się prowadzenie działalności, zwłaszcza w ostatnich latach. 10 proc. respondentów nadal zdecydowałoby się na własny biznes, ale wybrałoby inną branżę, 4 proc. deklaruje jasno – firmy prowadzić nie warto.
- 75 proc. właścicieli firm rodzinnych chciałoby, aby w firmie pracowali członkowie rodziny.
- 76 proc. chciałoby przekazać swój biznes następnemu pokoleniu.
„Firmy rodzinne w obecnych czasach mierzą się z wieloma wyzwaniami. Zmieniające się otoczenie, rosnąca konkurencja, digitalizacja, zmiany prawne, rotacja pracowników i wiele innych. Jednak rodzinny charakter przedsiębiorstwa silnie wpływa na jej stabilność, ponieważ firmy te nie dbają tylko o szybki rozwój, właściciele stawiają na kontynuację i planują na wiele lat - mówi Dr Adrianna Lewandowska, Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego.
Z jakimi wyzwaniami mierzą się rodzinne biznesy?
Według właścicieli firm rodzinnych (48 proc. ankietowanych) największym wyzwaniem stojącym przed przedsiębiorcami w 2022 roku są rosnące koszty prowadzenia działalności (wysoka inflacja, wzrost kosztów energii). Firmy rodzinne obawiają się również:
- utraty płynności finansowej (23,5 proc.),
- niestabilności obecnych przepisów (25 proc.),
- wzrostu konkurencji na rynku (18,5 proc.),
- wyzwań związanych ze zrozumieniem prawa podatkowego (20 proc.).
Jedną z barier w rozwoju firm rodzinnych w Polsce są przepisy prawne. Aż 85 proc. właścicieli firm rodzinnych uważa, że prawo w Polsce nie sprzyja rozwojowi, a dla blisko 68 proc. prawo ich dotyczące w ogóle nie jest zrozumiałe. Ponadto, szczególnie nieprzystępne są nowe przepisy związane z wejściem w życie Polskiego Ładu. Co więcej, większość sądzi, że zmiany wynikające z Polskiego Ładu źle wpłynęły na ich działalność.
„W tym roku obserwujemy jak obecna sytuacja polskich przedsiębiorców osłabia prowadzenie biznesów. Firmom z sektora MMSP jest wyjątkowo ciężko, lecz z drugiej strony rodzinny charakter firmy stanowi niesamowity atut, przewagę i siłę. W obliczu trudnej sytuacji i prognoz na przyszłość zauważamy u naszych przedsiębiorców niesamowitą mobilizację i motywację do efektywnego działania oraz przetrwania zmian” – mówi Robert Rękas, Prezes Zarządu Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan.
