PKP Polskie Linie Kolejowe SA kończą budowę krakowskiej łącznicy. Koszt inwestycji wynosi 348 mln zł. To największy taki obiekt w Polsce. Od 10 grudnia 2017 r. nowymi torami nad Krakowem pojadą pociągi.
Dzięki łącznicy podróżni zyskają szybsze, wygodniejsze, bezpośrednie połączenia. Skróci się czas podróży do Zakopanego i Skawiny. Podróżni pociągów dalekobieżnych nie będą czekali na zmianę lokomotywy na stacji Kraków Płaszów – bezpośrednio z Krakowa Głównego pojadą w stronę Tatr.
- Obecnie w Krakowie realizowane są najpoważniejsze przedsięwzięcia kolejowe od kilkudziesięciu lat. Już wkrótce podróżni będą mogli skorzystać z wybudowanej łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Podgórze, która umożliwi uruchomienie szybkiego i bezpośredniego połączenia kolejowego z Krakowa do Zakopanego, a także zintegruje kolej z komunikacją miejską – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk 20 października 2017 r. podczas przejazdu technicznego po łącznicy.
Krakowska łącznica ma istotne znaczenie dla ruchu aglomeracyjnego, regionalnego i międzyregionalnego. To dobry przykład wskazujący, że dzięki realizacji Krajowego Programu Kolejowego ten wygodny i bardzo bezpieczny rodzaj transportu odzyskuje swoje znaczenie nie tylko w miastach i aglomeracjach, ale także coraz lepiej łączy Polskę.
W grudniu 2017 r. podróżni będą już mogli skorzystać z nowoczesnych przystanków Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze (dawniej: Kraków Krzemionki).
Będą one równocześnie pełnić rolę centrów przesiadkowych. Dobrze oznakowane, zadaszone perony z wiatami i ławkami oraz system informacji pasażerskiej znacznie poprawią komfort obsługi podróżnych. Na przystankach znajdują się windy oraz schody ruchome, które ułatwią dostęp do peronów osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się.
Krakowska łącznica kolejowa to obiekt składający się z trzech estakad o łącznej długości ponad kilometra i dwóch wiaduktów o długości 155 metrów. Łącznicę wspiera 30 filarów o wysokości do 15 m. oraz 28 stalowych przęseł o maksymalnej rozpiętości 81 m.
W ramach inwestycji przebudowano prawie 9 km torów oraz 6 rozjazdów kolejowych. Do budowy łącznicy wykorzystano prawie 7 tys. ton stali konstrukcyjnej i ponad 3 tys. ton stali zbrojeniowej oraz 25,5 tys. ton betonu.
Zmieniło się także otoczenie łącznicy. W pobliżu przystanku Kraków Zabłocie wybudowano parking oraz drogę dojazdową, która łączy ulicę Lipową z ulicą Zabłocie. Na końcu ulicy Lipowej powstało rondo. Odnowione zostało przejście podziemne pomiędzy ulicami Kącik i Lipową. W pobliżu przystanku Kraków Podgórze wyremontowano ulice.
Może Cię zainteresuje:
