Żywność regionalna kojarzona jest przede wszystkim z danym regionem. Walory smakowe oraz jakościowe zdają się być podstawowymi kryteriami wyboru tego typu żywności.
Tendencje i mody żywieniowe pojawiają się i znikają, jednak od wielu lat da się zaobserwować rosnące zainteresowanie żywnością tradycyjną i regionalną. Jej ceny nie należą do najniższych, dlatego pojawia się pytanie: czym kierują się konsumenci decydując się na jej zakup? Czy dominuje chęć zaimponowania sobie lub innym czy może jest to przejaw zdrowego rozsądku i dbałości o zdrowie.
Niedawno przeprowadzone na zlecenie grupy E.Leclerc badanie „Konsument na rynku żywności tradycyjnej i regionalnej” przybliża powody, dla których konsumenci wybierają żywność tradycyjną i regionalną. Zdaniem większości respondentów, ten rodzaj żywności jest po prostu lepszy. Żywność tradycyjna kojarzy się z czymś bardzo smacznym, pachnącym, znanym od lat. Są to produkty, które mają znaną, tradycyjną recepturę, nie ma w nich „ulepszaczy”, jedynie naturalne składniki. Żywność regionalna kojarzona jest przede wszystkim z danym regionem. Walory smakowe oraz jakościowe zdają się być podstawowymi kryteriami wyboru tego typu żywności.
Konsumenci często utożsamiają ze sobą lepszy smak i wysoką jakość produktów.
Wysoka jakość produktów regionalnych czy tradycyjnie produkowanych wiąże się? z wykorzystaniem tradycyjnych, często ekologicznych surowców, takich jak dawne odmiany owoców, stare odmiany zbóż? oraz rodzime rasy zwierząt gospodarskich. Jakość produktów wiąże się z bioprzyswajalnością witamin i składników mineralnych - podkreśla Anna Radowicka, specjalistka ds. żywienia, współpracująca z E.Leclerc
Cena to nie wszystko
Badania potwierdzają, że cena nie jest czynnikiem determinującym zakup. Za produkty lepszej jakości, a za takie uważa się artykuły regionalne i wyroby tradycyjne, klient jest w stanie zapłacić więcej. Na cenę zwraca uwagę co piąty kupujący, a jedynie dla 5 proc. badanych jest to czynnik najważniejszy.
Można zakładać, że trend pokazujący zwiększone zainteresowanie żywnością tradycyjną i regionalną to nie tymczasowa moda czy szpan, ale słuszny wybór świadomego konsumenta.
Jak zauważa prof. dr hab. Anna Dąbrowska ze Szkoły Głównej Handlowej, zainteresowanie żywnością tradycyjną i regionalną wpisuje się w nowe trendy konsumenckie o charakterze globalnym, czyli dbałość o zdrowie i kondycję fizyczną przy poszanowaniu środowiska naturalnego :
Nie moda, nie trend, ale głębokie przekonanie
Wyniki badania potwierdzają, że takie zakupy to coś więcej niż przelotny trend. Konsument kupujący produkty tradycyjne i regionalne wykazuje się świadomością i kompetencjami – zna je, planuje zakup konkretnego produktu (72 proc. badanych), docenia jakość i smak nabywanych produktów (ponad 65 proc.), postrzegając je także jako dbałość o zdrowie najbliższych, zwłaszcza dzieci (31 proc.).
Czytaj też:
Już dwa miliony Ukraińców będzie pracować w Polsce. Zabiorą etaty Polakom?
Powodzenie żywności regionalnej czy też tradycyjnej ma wiele pozytywnych efektów. Odkrywane jest bogactwo i różnorodność rodzimej kuchni i podtrzymywane tradycje kulinarne, wspierany jest rynek lokalnych producentów i dostawców, unika się transportowania żywności z odległych upraw i fabryk, a tym samym zmniejsza emisję gazów cieplarnianych. Ponadto, tego rodzaju żywność jest też zdrowa, naturalna i smaczna. Bez względu na motywację konsumentów, zjawisko to zdaje się być długotrwałą zmianą, która niesie pozytywne zarówno indywidualne, jak i rynkowe korzyści.
Obejrzyj Wideo:
60 Sekund Biznesu: System emerytalny zagraża rozwojowi gospodarczemu Polski