Z crowdfundingu czyli finansowania społecznościowego w Polsce korzystają firmy niszowe, ale i deweloperzy

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Im bardziej oryginalny biznes, tym trudniej pozyskać środki z banku, a łatwiej zaszczepić go w społecznościach inwestorskich. Dziś, gdy stopy procentowe i inflacja galopują, zdolność kredytowa firm w bankach jest redukowana, a osoby posiadające oszczędności szukają atrakcyjnych możliwości inwestycyjnych, pozyskiwanie środków na rozwój biznesu w platformach crowdfundingowych ma szansę na intensywny rozwój.
Im bardziej oryginalny biznes, tym trudniej pozyskać środki z banku, a łatwiej zaszczepić go w społecznościach inwestorskich. Dziś, gdy stopy procentowe i inflacja galopują, zdolność kredytowa firm w bankach jest redukowana, a osoby posiadające oszczędności szukają atrakcyjnych możliwości inwestycyjnych, pozyskiwanie środków na rozwój biznesu w platformach crowdfundingowych ma szansę na intensywny rozwój. Maciej Jeziorek / Polska Press
Projekty deweloperskie na różną skalę, innowacyjne rozwiązania IT dla wielu sektorów gospodarki, alternatywne źródła energii czy usługi transportowe to branże najczęściej zgłaszane do pozyskania środków w modelu crowdfundingu pożyczkowego.

Polskim przedsiębiorcom nie brakuje kreatywności w poszukiwaniu nisz rynkowych do finansowania. W crowdfundingu pożyczkowym pragną pozyskać środki także na mniej popularne działalności, takie jak pszczelarstwo, otwieranie muzeów czy parków rozrywki, rozwój handlu luksusowymi dobrami z Arabii Saudyjskiej czy francuskimi koniakami.

Gdy drożeją kredyty w bankach, crowdfunding zyskuje na popularności

- Im bardziej oryginalny biznes, tym trudniej pozyskać środki z banku, a łatwiej zaszczepić go w społecznościach inwestorskich. Dziś, gdy stopy procentowe i inflacja galopują, zdolność kredytowa firm w bankach jest redukowana, a osoby posiadające oszczędności szukają atrakcyjnych możliwości inwestycyjnych, pozyskiwanie środków na rozwój biznesu w platformach crowdfundingowych ma szansę na intensywny rozwój - mówi Dominika Elias-Pająk, Legal and Business Development Manager w Venty.

Każdego dnia do platform crowdfundingowych zgłaszają się autorzy mniej lub bardziej innowacyjnych pomysłów, którzy szukają alternatywnych źródeł finansowania. Część przedsiębiorców jest świadoma dostępnych rozwiązań i przygotowana do rozmów, porównując oferty kilku podmiotów.

Te firmy posiadają solidny background w postaci biznesplanu, wsparcia marketingowego i prawnego. Niektórzy z kolei zgłaszają się w ciemno, licząc na bezzwrotne finansowanie swojej wizji, a nawet bieżących zobowiązań.

Średnio po 2 mln zł dla tysiąca spółek

2 miliony złotych to średnia kwota, jaką polscy przedsiębiorcy chcą pozyskać w platformach crowdfundingowych na realizację swoich biznesowych projektów.

Wartość rynku crowdfundingu pożyczkowego w Polsce w 2021 roku wyniosła ponad 2 miliardy złotych. Wiele wskazuje na to, że bieżący rok przyniesie wyższy wynik, za czym przemawiają ekonomiczne przesłanki, m.in. drożejące bankowe kredyty, jak również rosnąca popularność i dostępność platform crowdfundingowych.

- Widzimy, że idea crowdfundingu w Polsce wymaga jeszcze intensywnego wzmocnienia - mówi Dominika Elias-Pająk. - Nie wszyscy rozumieją jego mechanizmy, nie wszyscy od razu mu ufają. Zakładamy jednak, że naszą pracą upowszechnimy to źródło finansowania w biznesie.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu