Zamiast francuskich Caracali Łódź będzie montować amerykańskie Żmije?

Sławomir Sowa
Sławomir Sowa
Źródło: http://www.bellhelicopter.com/military/bell-ah-1z#Śmigłowiec AH-1 Viper
Źródło: http://www.bellhelicopter.com/military/bell-ah-1z#Śmigłowiec AH-1 Viper
Bell Helicopter proponuje Łodzi montaż śmigłowców szturmowych AH-1 Viper i wielozadaniowych UH-1Y Venom.

W Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 w Łodzi nie będzie linii montażowej śmigłowców Caracal koncernu Airbus Helicopters, ale jest już kolejny oferent, który jest gotów wybudować u nas linie montażową innych śmigłowców wojskowych.

Jak podaje portal militarny

www.altair.com.pl

, przebywający w Polsce przedstawiciele amerykańskiego koncernu Bell Helicopter proponują montaż w Łodzi swoich śmigłowców szturmowych AH-1 Viper (czyli Żmija) i wielozadaniowych UH-1Y Venom – podaje portal militarny altair.com.pl. I cytuje wypowiedź Mike'a Gleasona, odpowiadającego za rozwój Bell Helicopter na arenie międzynarodowej: - Bell chce współpracować z PGZ w całym procesie wytwarzania Viperów i Venomów, nie tylko dla Sił Zbrojnych RP, ale także na eksport. Wszystkie przyszłe modyfikacje i modernizacje byłyby dokonywane wspólnie z USMC. Wystarczy tylko, że PGZ powie nam, z którym zakładem mamy współpracować – WZL-1, WZL-2, czy może zupełnie innym.

Airbus Helicopters wydaje oświadczenie w sprawie Caracali

Bell w lipcu podpisał już list intencyjny z łódzkimi zakładami lotniczymi w sprawie współpracy. W przygotowywanym przetargu na śmigłowce szturmowe dla Wojska Polskiego, Bell chce zaoferować właśnie AH-1 Viper, używany przez amerykańską piechotę morską (US Marine Corps). Jego konkurentami będą słynny Apache Boeinga, Tiger koncernu Airbus Helicopters i prawdopodobnie turecki T129. Możliwości finansowe Polski pozwalają na kupno od 24 do 32 śmigłowców uderzeniowych.

Jeśli chodzi o śmigłowce wielozadaniowe, oferta Bella UH-1Y Venom jest o tyle zaskakująca, że Ministerstwo Obrony Narodowej wystosowało zaproszenia do złożenia ofert w nowym postępowaniu tylko do amerykańskiego Lockheed Martina, do którego należą zakłady w Mielcu (wcześniej firma Sikorsky), włoskiego Agusta Westland (obecnie koncern Leonardo) oraz francuskiego Airbus Helicopters.

PiS zrywa negocjacje z Airbus Helicopters. Polska nie kupi Caracali

WZL nr 1 w Łodzi są częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Po zerwaniu przez Ministerstwo Rozwoju rozmów z Airbus Helicopters, które miały uruchomić w Łodzi produkcję śmigłowców wielozadaniowych Caracal, premier Beata Szydło i szef MON Antoni Macierewicz stwierdzili, że łódzkie zakłady ograniczą się do remontów starych śmigłowców poradzieckich oraz nowych wiropłatów, które będą dla polskiej armii produkowane w Mielcu i Świdniku.

Wideo

Materiał oryginalny: Zamiast francuskich Caracali Łódź będzie montować amerykańskie Żmije? - Dziennik Łódzki

Komentarze 23

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gieniu111

AH-1 Viper to konstrukcja z początku lat 60-tych, jeżeli zdaniem MON caracal będący rozwinięciem Super Pumy to staroć to jak nazwać vipera? O uh-1y to nawet nie warto się wypowiadać bo to w końcu protoplasta Vipera.

W
Wyslac

Tam z zielonymi ludzikami trzeba zrobic porzadek.
Ale moze sie dogadaja i jakies helikoptery z tamtad przywiezie.

P
Po angielsku

Kaka, to znaczy gów o, jak dzieciak w pieluche narobi.

...

Nie o tym mowa.

r
russel

w Łodzi zawsze nienawidzą tych, którzy mówią niewygodną prawdę. Zwł. dla niektórych Popaprańców niewygodną...

f
fakty

to chyba nie podlega dyskusji

q
qqladisco

To ze dworzec dzis wydaje sie za duzy nie oznacza ze za 50 lat nie bedzie juz za maly. Tego typu inwestycje powinny byc budowane z zapasem, po to zeby pozniej ciagle ich nie przebudowywac. Ani PiS ani zadna inna partia Lodzi nie pomoze, bo Lodzianie sie nigdy nie zjednocza i nie pojada palic opon przed sejmem - czyli dla politykow zwyczajnie nie istnieja.

j
jul

o co chodzi w tym popisie francuzkiego,czy jest cos na temat helikopterow?

ps on mange soit une baguette soit un croissant

m
magazynier

Sprzęt na podbój trzeciego świata i od pół wieku tam używany . I bardzo ładny widok z kabiny na gwiazdy. Szyby też odporne na wszystko jak i cała reszta. Zwykły laser bojowy małej mocy oślepi załogę i całą te optoelektronikę.

P
PO-wiec

Nie podpisuj się "Polak" bo na pewno nim nie jesteś. Podpisuj się PO-wiec i wszyscy wiedzą kto zacz.

k
kaka

I tyle w temacie.

M
Max

Tylko to różne kategorie śmigłowców. Widać że politycy nie powinni brać się za wybór sprzętu dla armii, zwłaszcza jak są za głupi by zrozumieć że się na tym nie znają. Caracale miały zastąpić MI-8 i MI-14. UH-1 jako ratunkowy śmigłowiec morski to makabryczny żart. Dla dostawcy to niezły interes, trzeba liczyć minimum 2 UH1 za 1 Caracala (udźwig, zasięg itp...). Dodatkowo spróbuj coś an nim zamontować dodatkowo w przyszłości, chyba na linie pod kadłubem bo w środku brak miejsca i udźwig też trochę mały.

Ś
Ślina

Jeśli jest w tej wiadomości coś na rzeczy, to ok.
Choć grają w innej lidze, to Vipery są nowoczesnymi, jadowitymi heli.
WZL byłby dobrą alternatywą dla WSK.
Żal jednak potencjału PŁ i chyba prawdziwego zaangażowania AH

s
star

Złom to cię zrobił,albo raczej zbieracz złomu.

Viper jest dalekim rozwinięciem znanego z wojny wietnamskiej AH-1. Śmigłowiec oprócz wyglądu niewiele przejął od swojego protoplasty. Viper powstał na zamówienie US Marines. Początkowo planowano wprowadzić na wyposażenie AH-64. Jednak okazało się, że obsługa AH-1 jest dużo prostsza i tańsza. Jest to szczególnie ważne dla piechoty morskiej, która stacjonuje długi czas z dala od swoich baz. Viper pierwszy raz wzbił się w powietrze w 2005 r. Konstruktorzy zapewnili maszynie wysoką przeżywalność na polu bitwy przez zamontowanie mocnego pancerza. Masa startowa wynosi 8,390 kg, a zasięg szacowany jest na 685 km (według innych źródeł 575 km). Bell deklaruje, że istnieje możliwość zamontowania radaru kierowania ogniem AN/APG-78 Longbow. Główne uzbrojenie stanowią przeciwpancerne rakiety kierowane AGM-114K Hellfire, niekierowane rakiety Hydra, a na końcach skrzydeł można zainstalować pociski powietrze-powietrze AIM-9. Piloci w kabinie mają do dyspozycji wyświetlacze ciekłokrystaliczne oraz wyświetlacze nachełmowe. Producent zapewnia o niskich kosztach utrzymania śmigłowca oraz deklaruje polonizacją konstrukcji. AH-1Z jest na wyposażeniu Korpusu Piechoty Morskiej USA.

m
magazynier

Nowa dostawa złomu?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3