Spis treści
Wyzwania branży transportowej
- Pracodawcy w ostatnim czasie borykają się z wieloma wyzwaniami w branży. Przez COVID-19, Pakiet Mobilności, Nowy Ład wzrastające ceny paliw, a także wysoką inflację – zauważa Patrycja Pierzchała z GlobKurier.pl, w komentarzu do raportu PITD
Rozwiązania, które mogą pomóc w codziennej pracy to m.in:
- systemy telematyczne,
- faktoring,
- karty paliwowe,
- TMS,
- giełdy transportowe.
Jednym z zauważalnych problemów jest rotacja pracowników.
Rynek pracy w transporcie drogowym
Ponad połowa (56,1 proc.) pracodawców podkreśla, że ma problem w znalezieniu pracownika na stanowisko kierowcy. Jest to trend wzrostowy, który utrzymuje się od wielu lat w branży transportowej (w porównaniu z rokiem 2018 jest to wzrost o 13,1 proc.). To powoduje częste rotacje.
4 na 10 pracodawców twierdzi, że nie ma problemu z rotacją kierowców. 25 proc. ankietowanych przyznało, że rotacja kierowców niestety negatywnie wpływa na realizowanie zleceń w ich firmie. Powoduje to także utratę korzyści w postaci mniejszej liczby realizowanych zleceń. Na znalezienie kierowcy pracodawcy potrzebują od 1 do 3 tygodni. Najczęściej pracodawcy przy zatrudnieniu korzystają z rekomendacji innych kierowców.
Nowoczesne technologie w zawodzie kierowcy
Raport PITD podkreśla także rolę nowoczesnych rozwiązań w pracy kierowcy. 70 proc. ankietowanych kierowców odpowiedziało, że korzysta z nowoczesnych technologi, przede wszystkim z:
- nawigacji,
- oraz systemów wspierających eco-driving.
Co wypływa na wysokość zarobków kierowców zawodowych?
Jak podkreślają autorzy raportu, miesięczne zarobki kierowców składają się z:
- Diet i ryczałtu 57,8 proc.,
- Premii (inne bonusy dodatki) 27,6 proc.,
- Inne 15,5 proc.
Każdy kierowca zatrudniony na podstawie umowę (o pracę, zlecenie) ma określoną podstawę. Do tego należy doliczyć dietę i ryczałt, co łącznie z podstawą składa się na całkowitą kwotę wynagrodzenia.
Prawie 3 na 10 badanych kierowców stwierdziło, że ma dodatkowe premie. W odpowiedziach oznaczonych jako „inne” kierowcy najczęściej wymieniali np. dodatki za kilometrówkę, za frachty, czy dniówki – wyjaśniają w raporcie autorzy V edycji badania „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce”, przeprowadzonego przez Polski Instytut Transportu Drogowego.
Ile zarabiają kierowcy w Polsce?
Ponieważ diety i bonusy są trudne do ujednolicenia. Duży wpływ na nie może mieć kondycja i polityka danego przedsiębiorstwa, w raporcie przeanalizowano kwoty podstawy wynagrodzenia.
I tak w 2021 roku, podstawy kierowców samochodów ciężarowych wynosiły:
- 2400 – Mediana [netto zł]
- 2975 – Średnia [netto zł]
Natomiast kierowcy busów zarabiali (samej podstawy):
- 2200 – Mediana [netto zł]
- 2875 – Średnia [netto zł]
Przejrzeliśmy aktualne oferty dla kierowców zawodach, z których wynika, że widełki płac wynoszą od 3010 zł brutto do nawet 9 ooo zł brutto. Niektórzy pracodawcy mogą w swojej ofercie pracy podawać przybliżone stawki wynagrodzeń zawierające premie i dodatki, inni podadzą tylko podstawę. Sprawdź w galerii
Strefa Biznesu: Polska istotnym graczem w sektorze offshore
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?