Rozmawiamy z Zenonem Nowakiem, prezesem Zarządu Polska Press Grupy
Objął Pan stanowisko prezesa zarządu Polska Press Grupy zaledwie kilka tygodni temu, ale firmę zna Pan przecież doskonale.
Wróciłem do Polska Press po czterech latach, jednak jest to teraz inna firma. Przede wszystkim nastąpiła zmiana właściciela i jesteśmy częścią Grupy Kapitałowej Orlen SA. Swój powrót traktuję jako wyzwanie związane z nadaniem tej firmie nowego impetu do działania.
Jakie najpoważniejsze wyzwania stanęły przed Panem po objęciu stanowiska?
Po pierwsze diagnoza, gdzie obecnie jesteśmy. Dokonaliśmy przeglądu całego portfolio naszych produktów mediowych, ich pozycji na rynku oraz struktury firmy. Jednym z pierwszych kroków była także decyzja o zmianie redaktorów naczelnych.
Decyzje kadrowe budzą zainteresowanie otoczenia i sygnalizują zmianę kursu. Na jaki?
Musimy bardzo mocno określić tożsamość naszych serwisów internetowych i ich grupy odbiorców. Wydaje się to rzeczą oczywistą, jednak przez ostatnie lata Polska Press nie była w pełni nastawiona na cele biznesowe. Rynek mediów jest bardzo dynamiczny i część naszych konkurentów trochę nam uciekła.
By stać się poważnym graczem na rynku, musimy bardzo mocno postawić na nowoczesne rozwiązania technologiczne. Pracujemy nad zmianami w serwisach regionalnych, ale też ważnym elementem naszej strategii będą serwisy tematyczne. Nie zapominamy także o naszych dziennikach wydawanych w wersjach papierowych. Przed nami wyzwania i decyzje dotyczące strategii dalszego ich funkcjonowania na rynku.
W jakiej kondycji są obecnie serwisy Polska Press Grupy?
Patrząc na suche dane, to w niektórych kategoriach nie jest źle. Jesteśmy w TOP 10 podmiotów polskiego internetu i na 5. miejscu wśród firm medialnych w Polsce, wyprzedzając znaczących konkurentów. Jesteśmy również niekwestionowanym liderem w dwóch głównych kategoriach badania Mediapanel, tj. „Informacje i publicystyka” oraz „Informacje lokalne i regionalne” i wyprzedzamy m.in. Grupę RAS Polska, Grupę Polsat-Interia, Agorę czy Grupę Wirtualna Polska*. Jest jednak przed nami wiele wyzwań w tym zakresie. Apetyt mamy duży. Wierzę, że dzięki zaplanowanym działaniom nasza pozycja będzie rosła.
Co jest zatem w Pana opinii przyszłością firmy?
Relacje. Chcemy mieć je dobre zarówno z naszymi czytelnikami, jak i klientami biznesowymi. Wierzę, że uda nam się to dzięki zaangażowanemu zespołowi. Wszak tylko dzięki pracy zespołowej możemy zdziałać wiele.
Firma nie miała - nomen omen - najlepszej prasy. Problemy wizerunkowe, łatka upolitycznienia nie pomagała. Jak zamierza Pan odbudowywać zaufanie czytelników oraz partnerów biznesowych?
Na pewno to, nad czym musimy pracować i o co walczyć wspólnie w Polska Press Grupie, to wizerunek firmy nastawionej na cele biznesowe, a nie na cele polityczne. Musimy odbudowywać naszą pozycję na rynkach regionalnych, aby nasze marki internetowe, ale także prasowe, wróciły na należne im miejsce w świadomości czytelników i reklamodawców. Będziemy przykładać dużą wagę do jakości naszych produktów. Nasze media muszą znowu mieć dobrej jakości treści i być najbardziej opiniotwórczymi w regionach.
Ano właśnie. Znakiem rozpoznawczym i jednym z fundamentów znakomitej pozycji Polska Press na rynku mediów była przez wiele lat lokalność. Rozumiem zatem, że firma planuje powrót do tych korzeni?
To dla nas najważniejsze rynki, wszak Polska Press wywodzi się z rynków lokalnych i regionalnych. To tam jest nasza siła. Przecież większość naszego życia spędzamy „lokalnie”. Chcemy mieć blisko do szkoły, sklepu, rodziny. I my też chcemy być mediami blisko naszych czytelników i klientów. Będziemy wszędzie mówić o tym, że jesteśmy ponownie mediami wiarygodnymi, którym można ufać.
Dziękuję za rozmowę.
________________________
Zenon Nowak jest ekspertem z wieloletnim doświadczeniem w branży medialnej i marketingowej. Od marca 2024 r. Prezes Zarządu Polska Press Grupy. W latach 2020-2024 związany był z rynkiem nieruchomości komercyjnych jako Doradca Zarządu w Fabryce Porcelany w Katowicach.
W latach 2004-2020 pracował w Polska Press Grupie, gdzie na przestrzeni ponad 16 lat zajmował stanowiska od Dyrektora Krajowego ds. Komunikacji Marketingowej do Prezesa Polska Press Śląsk.
Z dużym sukcesem wprowadził na rynek magazyn „Strefa Biznesu”. Doświadczenie managerskie zdobywał również jako Członek Rady Nadzorczej w spółce Polskie Badania Czytelnictwa. W latach 2006-2008 był Prezesem Zarządu firmy Dom Prasy Sp. z o.o. Jest absolwentem studiów Master of Business Administration na Akademii WSB w Dąbrowie Górniczej prowadzonych we współpracy z EY. Studiował także m.in. marketing i zarządzanie na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach, politologię na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, wywieranie wpływu w biznesie w Wyższej Szkole Bankowej w Chorzowie. Ukończył także wiele kursów związanych ze sprzedażą i mediami.
Jest laureatem wielu nagród, m.in. Silesia Press, Platynowy Laur Kompetencji i Umiejętności.
O Polska Press Grupie:
Polska Press Grupa to jedna z największych spółek medialno-technologicznych w Polsce. Jako jedyna firma medialna w Polsce posiada w swoim portfolio zarówno 22 serwisy regionalne, ponad 500 serwisów miejskich, skonsolidowanych pod marką NaszeMiasto.pl, ogólnopolski portal informacyjny i.pl, jak i serwisy tematyczne, branżowe oraz e-commerce. Jest również wydawcą 22 dzienników regionalnych i wielu magazynów tematycznych.
*Mediapanel, marzec 2024.