Spis treści
Czego dowiemy się z informacji ZUS?
Z informacji otrzymanej od ZUS płatnik, który rozliczał i wpłacał składki w 2022 r., dowie się, czy na jego koncie w ZUS jest nadpłata, niedopłata, czy też saldo zerowe. Otrzyma także informację, w jakiej wysokości przekazał wpłaty w roku 2022 i jakie należności rozliczył tymi wpłatami. Z kolei płatnicy, którzy spłacają zadłużenie w ratach, otrzymają informację o kwocie, która pozostała jeszcze do spłaty.
W przypadku niedopłaty warto skonsultować się z doradcą
Jak informuje ZUS, niedopłata na koncie płatnika składek może być spłacana w ratach. Jeżeli płatnik nie jest w stanie jednorazowo spłacić zadłużenia, powinien złożyć wniosek o rozłożenie spłaty zadłużenia na raty.
Z kolei niewielkie zaległości należy spłacić przez zwiększenie bieżącej wpłaty wraz z naliczonymi odsetkami za zwłokę, jeżeli są należne. Odsetki można obliczyć w kalkulatorze odsetkowym dostępnym dla płatników składek.
Informacje, w jaki sposób najlepiej spłacić zaległości możemy uzyskać u każdego doradcy ds. ulg i umorzeń. Przedstawi on najkorzystniejsze dla nas warunki spłaty zadłużenia, pomoże wypełnić wniosek i skompletować niezbędne dokumenty. Z doradcą można skontaktować się:
- telefonicznie (zestawienie numerów telefonów do doradców ds. ulg i umorzeń)
- lub umówić na e-wizytę (pod tym adresem).
Jak odzyskać pieniądze z nadpłaty?
O nadpłatę płatnik może pomniejszyć kwotę bieżącej wpłaty w najbliższym terminie płatności bieżących składek. Może też wystąpić z wnioskiem o jej zwrot (wniosek RZS-P).
Zakład nadpłatę zwróci wyłącznie na numer rachunku bankowego, który jest zapisany na koncie płatnika w ZUS. W komunikacie ZUS podkreślono, że w informacji są uwzględnione wyłącznie deklaracje rozliczeniowe albo opłacone składki, które wpłynęły do 31 grudnia 2022 r.
- Jeżeli płatnik korygował dokumenty rozliczeniowe albo wpłacał składki po tej dacie, to aktualne saldo konta płatnik może sprawdzić na swoim profilu na PUE ZUS – czytamy.
