10 autobusów napędzanych wodorem w gdańskiej flocie. Jak działają ekologiczne NesoBusy?

OPRAC.:
Andrzej Kowalski
Andrzej Kowalski
10 autobusów napędzanych wodorem w gdańskiej flocie. Jak działają ekologiczne NesoBusy?
10 autobusów napędzanych wodorem w gdańskiej flocie. Jak działają ekologiczne NesoBusy? Piotr Wittman / gdansk.pl
Gdańska flota będzie miała 10 nowych autobusów z napędem opartym na zielonym wodorze. To ekologiczna wersja pojazdów, która będzie jeździć po ulicach miasta nie emitując szkodliwych substancji. NesoBus jest zeroemisyjny i wyprodukowany w Polsce.

NesoBusy dołączą do gdańskiej floty

Wodorowe autobusy dołączą do floty Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Umowa na dostawę oraz pełną obsługą serwisową wyprodukowanych w Polsce autobusów podpisana została 12 września 2023 roku. Wszystkie pojazdy muszą zostać dostarczone do 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Proces przekazywania pojazdów będzie odbywać się w transzach.

ZOBACZ TAKŻE: Łatanie dziur w Gdańsku to już "tradycja". Łatanie, czy remont nawierzchni, co lepsze? "Część tych prac ma charakter doraźny"

NesoBus jest zasilany zielonym wodorem otrzymywanym przy użyciu energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Jego wymagany gwarantowany zasięg to 330 km na jednym tankowaniu.

Długości zadań całodziennych w Gdańsku wynoszą średnio około 250 km, autobusy wodorowe będzie więc można spotkać na terenie całego miasta.

Jak działają autobusy wodorowe?

W praktyce działają podobnie do pojazdów elektrycznych. Na dachu pojazdów znajdziemy elektrownię, która produkuje prąd. Ogniwo paliwowe, które jest sercem autobusu, by funkcjonował, potrzebuje zarówno czystego wodoru, jak i czystego powietrza.

Zielony i całkowicie zeroemisyjny wodór, na którym będą jeździły gdańskie autobusy, produkowany jest w polskiej elektrowni w Koninie.

Autobus do codziennej pracy zużywa około 8 kg wodoru na 100 kilometrów, osiągając zasięg około 450 km. Tankowanie takiego pojazdu trwa 15 minut. Jeszcze w tym roku mieszkanki i mieszkańcy Gdańska przekonają się, ile korzyści wynika z możliwości użytkowania całkowicie zeroemisyjnego pojazdu.

Umowa obejmować będzie pełną obsługę serwisową pojazdów. Wykonawca jest zobowiązany do utrzymania technicznego pojazdów przez cały okres najmu. Serwis w ramach umowy dzierżawy obejmować ma m.in:

  • obsługę techniczną (przeglądy codzienne i okresowe),
  • naprawy eksploatacyjne wraz z częściami,
  • naprawy komponentów, które uległy awarii w trakcie eksploatacji autobusów,
  • naprawy powypadkowe, czy będące następstwem wandalizmu
  • oraz czynności związane z aktualizacją bądź zmianą oprogramowania,
  • a także sprzątanie i mycie pojazdów.

Gotowe do jazdy, zatankowane zielonym wodorem autobusy mają być podstawiane codziennie na teren zajezdni autobusowej GAiT oraz odbierane przez wykonawcę umowy po zakończeniu pracy.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: 10 autobusów napędzanych wodorem w gdańskiej flocie. Jak działają ekologiczne NesoBusy? - Dziennik Bałtycki

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu