– Rozwój naszej obecności na rynkach skandynawskich to jeden z elementów Strategii Pesa 2030+. Bardzo się cieszę, że pierwszym pojazdem, który wyjedzie na szwedzkie tory może być nasza bezemisyjna lokomotywa wodorowa, zwłaszcza, że wykorzystując doświadczenia zdobyty przy SM42-6Dn pracujemy już nad projektem kolejnej generacji takich pojazdów, czyli lokomotywy wodorowej z dodatkowym zasilaniem z trakcji elektrycznej – powiedział prezes Pesy Krzysztof Zdziarski, cytowany w komunikacie.
Porozumienie dotyczy nie tylko współpracy przy wprowadzaniu do eksploatacji manewrowych lokomotyw wodorowych. Firmy będą współpracować również w zapewnieniu klientom infrastruktury tankowania wodoru oraz tworzenia całych ekosystemów H2, z wytwarzaniem wodoru z zielonych źródeł energii. Pierwsze lokomotywy wodorowe mają być wprowadzone do eksploatacji na przełomie lat 2027-2028.
Szwedzi stawiają na wodór
Firma Väte Rail to przewoźnik, który w ostatnim czasie podpisał umowę na obsługę prac manewrowych jednego ze światowych producentów stali. Umowa zakłada dekarbonizację obsługi prac manewrowych, a szwedzki przewoźnik zdecydował się osiągnąć zakładane cele zerowej emisji przy wykorzystaniu do prac manewrowych wodorowej lokomotywy Pesa.
Za organizację poolu taborowego dla Väte Rail odpowiedzialny jest trzeci partner porozumienia, czyli firma Hankavik. To jej przedstawiciele rozpoczęli rozmowy z Pesa i będą odpowiedzialni za wprowadzenie lokomotyw na szwedzki rynek.
Lokomotywa wodorowa Pesy
Model SM42-6Dn wyprodukowany przez Pesa to pierwsza na rynku europejskim lokomotywa wodorowa, która została dopuszczona do eksploatacji. Jest całkowicie bezemisyjna, zasilana z dwóch ogniw wodorowych o mocy 85kW każde i wyposażona w cztery silniki asynchroniczne o łącznej mocy 720kW. Jest przeznaczona do klasycznej pracy manewrowej na terenie bocznic i terminali.
Pesa ujawniła, że rozpoczęła już pracę nad projektem nowej lokomotywy manewrowej 2H, która poza ogniwami wodorowymi będzie miała dodatkowe zasilanie z trakcji elektrycznej, co umożliwi wyprowadzanie składów z terminali w regionalnym ruchu pociągowym. Prototyp Pesa Loco 2H ma być gotowy na przełomie 2026/2027.
Pesa Bydgoszcz to polski producent pojazdów szynowych, zajmuje się także modernizacjami, naprawami i przeglądami taboru.
Źródło: spółka/ISBnews
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!