Kolej wodorowa coraz bliżej. PKN Orlen zawarł porozumienie z PESA Bydgoszcz

Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
Zeroemisyjny pociąg pasażerski potrzebuje 260 kg wodoru dziennie.
Zeroemisyjny pociąg pasażerski potrzebuje 260 kg wodoru dziennie. Karolina Misztal/Polska Press
PKN zapewni dostawy paliwa wodorowego, a także infrastrukturę tankowania dla pociągów pasażerskich i lokomotyw produkowanych przez PESA Bydgoszcz. Porozumienie spółek zostało podpisane podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych w Berlinie.

PKN Orlen wspólnie z PESA Bydgoszcz pracują nad stworzeniem nowej oferty dla transportu kolejowego. W ramach zawartej umowy koncern zapewni infrastrukturę tankowania i paliwo wodorowe dla zeroemisyjnych pociągów pasażerskich i lokomotyw produkowanych przez bydgoskie przedsiębiorstwo.

- Inwestujemy w odnawialne źródła energii, w tym wodór, ponieważ to przyszłość Grupy ORLEN. Skutecznie wdrażamy strategię wodorową, która wspiera nasze cele biznesowe i dążenie do osiągnięcia neutralności emisyjnej. Do 2030 roku zamierzamy przeznaczyć ok. 7,5 mld zł na inwestycje, w efekcie których blisko połowa produkowanego przez nas wodoru będzie nisko- i zeroemisyjna. Współpraca z PESA Bydgoszcz to kolejny ważny krok w komercjalizacji tej technologii. Dostrzegamy duży potencjał wodoryzacji transportu szynowego. Wykorzystując go w pełni, realnie przyczynimy się do transformacji polskiej kolei z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Bezpośrednio wpłynie to na wzrost bezpieczeństwa i niezależności energetycznej Polski - ogłosił Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

PKN Orlen inwestuje w sieć "wodorowych" stacji

Porozumienie spółek zostało podpisane podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych Innotrans 2022 w Berlinie. Pierwsza lokomotywa wodorowa zostanie oddana do użytku w przyszłym roku.

- Dzisiaj nikt już nie zastanawia się, czy pojazdy wodorowe wyjadą na polskie tory, bo to proces nieuchronny. W rozmowach z przewoźnikami najczęściej pytani jesteśmy właśnie o to, jak rozwiążemy kwestie tankowania wodoru. Dlatego tak ważne jest podpisane dzisiaj porozumienie. To jasny sygnał dla rynku, że produkowane przez PESA pojazdy mają zapewnione dostawy wodoru - przekazał prezes PESA Krzysztof Zdziarski.

Członek zarządu PKN Orlen Józef Węgrecki przypomniał, że zeroemisyjna lokomotywa manewrowa potrzebuje dziennie 170 kg wodoru, natomiast pociąg pasażerski aż 260 kg, czyli tyle, ile mniej więcej dziewięć autobusów. Jak dodał, koncern jest na to dobrze przygotowany.

- W ramach podjętej współpracy, PESA Bydgoszcz realizuje dla PKN ORLEN innowacyjny projekt budowy lokomotywy wodorowej. To pierwszy krok w rozwoju i wykorzystaniu tego typu pojazdów na rynku logistyki. Rozwiązanie, którego wdrożenie będzie możliwie w Zakładach Produkcyjnych Grupy ORLEN w przyszłym roku, ma także szczególne znaczenie dla wodoryzacji portów. To obszar, w którym koncern aktywnie podejmuje działania w zakresie dostaw wodoru i budowy infrastruktury do jego tankowania - czytamy w komunikacie prasowym PKN Orlen.

Strategia wodorowa realizowana przez Orlen zakłada, że w najbliższych latach wodór zostanie wdrożony w publicznym transporcie kolejowym oraz miejskim. W tym celu koncern rozpoczął współprace z ponad 20 miastami i przedsiębiorstwami, które będą przyszłymi odbiorcami wodoru. Zeroemisyjny autobus miejski od czerwca jest już testowany w Krakowie.

W ubiegłym roku w Trzebini oddano do użytku laboratorium analityczne zajmujące się badaniem wodoru, a także pierwszy hub wodorowy, służący do wytwarzania wodoru z przeznaczeniem dla transportu. Jak informuje Orlen, do 2030 roku będzie funkcjonowało 10 hubów wodorowych między innymi w Płocku i Włocławku.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu