Nowe stacje tankowania wodoru
Orlen ogłosił zapytanie ofertowe na wybór generalnego wykonawcy budowy czterech ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru. Inwestycja obejmuje nie tylko same stacje, ale również niezbędną infrastrukturę towarzyszącą. Przetarg dotyczy lokalizacji w Gliwicach, Krakowie, Poznaniu oraz w miejscowości Łąka w gminie Bolesławiec.
Stacje te będą przeznaczone do zasilania różnorodnych środków transportu, w tym transportu publicznego, samochodów ciężarowych i osobowych. Placówki będą czynne całodobowo przez siedem dni w tygodniu, co ma zapewnić ich dostępność dla szerokiego grona użytkowników.
Wydajność i infrastruktura
Orlen przewiduje, że każda z nowych stacji będzie w stanie obsłużyć codziennie do 10 autobusów komunikacji miejskiej, 30 samochodów osobowych oraz 3 pojazdy transportu ciężkiego. Łącznie, każda stacja będzie mogła dostarczyć około 570 kg wodoru na dobę.
– Przewiduje się, że codziennie na każdej stacji będzie tankowanych do 10 autobusów komunikacji miejskiej - ok. 300kg H2/dobę, 30 samochodów osobowych - ok. 180 kg H2/dobę i 3 pojazdy transportu ciężkiego - ok. 90 kg H2/dobę – zaznaczył Orlen w ogłoszeniu.
Dodatkowo, w ramach infrastruktury planowane jest zbudowanie magazynów wodoru o pojemności minimum 1800 kg oraz dostawa dwóch bateriowozów dla wszystkich lokalizacji. Inwestycja obejmuje również budowę stanowiska dokującego dla ciągnika siodłowego z naczepą oraz dróg i ciągów pieszych.
Strategia do 2035 roku
Na początku stycznia Orlen ogłosił nową strategię do 2035 roku, która zakłada znaczące zwiększenie udziału zeroemisyjnych źródeł energii w ofercie paliwowej. Koncern planuje, że za 10 lat ponad 25 proc. jego oferty paliwowej będzie bazować na takich źródłach.
Strategia obejmuje również spadek emisji w segmencie downstream poprzez produkcję wodoru niskoemisyjnego. Do 2035 roku Orlen planuje produkować 210 tys. ton czystego wodoru do produkcji rafineryjnej i transportu.
Rozwój sieci stacji wodorowych
Orlen ma ambitne plany dotyczące rozwoju sieci stacji tankowania wodoru. Do 2030 roku koncern zamierza zbudować ponad 100 stacji w Polsce, Czechach i na Słowacji. W Polsce planowane jest otwarcie około 57 placówek, w Czechach około 28, a na Słowacji około 26.
Koncern zapowiada, że wodór będzie dostarczany dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów, zasilanych odnawialnymi źródłami energii. Dodatkowo, planowane są innowacyjne instalacje przetwarzające odpady komunalne w wodór zero i niskoemisyjny.
Testy i przyszłe lokalizacje
We wrześniu 2023 roku Orlen rozpoczął testy pierwszej w Polsce, ogólnodostępnej całodobowej stacji wodorowej w Poznaniu. Stacja ta obsługuje samochody osobowe, ciężarowe i autobusy. Koncern planuje otwarcie kolejnych placówek w Katowicach, Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie oraz we Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie.
Grupa Orlen, posiadająca rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie, rozwija również segment wydobywczy ropy i gazu, segment petrochemiczny oraz odnawialne źródła energii. Planuje także rozwój energetyki jądrowej opartej na małych reaktorach SMR, co wpisuje się w długoterminową strategię zrównoważonego rozwoju.
źródło: PAP
