Orlen Laboratorium posiada dwie placówki z akredytacją do badań wodoru
Wcześniej akredytację na badania wodoru jakości automotive zdobyła Pracownia Produktów Rafineryjnych w Trzebini. Orlen Laboratorium posiada teraz dwie placówki z akredytacją do badań wodoru zgodnie z normą ISO 14687. Obecna akredytacja PCA obejmuje również metody pobierania próbek wodoru.
Ocenie akredytacyjnej podlegał dział logistyki Orlen Laboratorium, w tym zespoły w Płocku i we Włocławku. Spółka zaznacza, że jest pierwszym laboratorium w Polsce z akredytacją obejmującą zarówno pobieranie próbek, jak i badania wodoru jakości automotive.
Techniczne możliwości i rynkowe zapotrzebowanie
Orlen Laboratorium posiada techniczne możliwości do pobierania próbek w całym łańcuchu logistycznym, od producenta do stacji tankowania wodoru. Spółka podkreśla, że kompleksowe badania wodoru jakości automotive wraz z pobieraniem próbek odpowiadają aktualnym potrzebom rynku oraz regulacjom.
Laboratorium zaznacza, że rozszerzenie zakresu akredytacji w ramach badań i pobierania próbek wodoru jakości automotive wpisuje się w strategię Grupy Orlen, gdzie wodór jest jednym z głównych filarów transformacji energetycznej.
Pracownia Produktów Rafineryjnych w Trzebini Orlen Laboratorium została pierwszą w Polsce i trzecią na świecie placówką z akredytacją
Orlen Laboratorium, z siedzibą w Płocku, należy do czołówki polskich firm zajmujących się analizą paliw, produktów ropopochodnych, tworzyw sztucznych, nawozów, wód, ścieków, gleby i powietrza. Jest to podmiot zależny Orlenu, którego zakład produkcyjny w Płocku jest największym kompleksem rafineryjno-petrochemicznym w kraju.
W marcu 2024 roku, koncern ogłosił, że Pracownia Produktów Rafineryjnych w Trzebini Orlen Laboratorium została pierwszą w Polsce i trzecią na świecie placówką z akredytacją zaawansowanych metod badawczych wodoru jakości automotive. Było to możliwe m.in. dzięki współpracy z National Physical Laboratory w Wielkiej Brytanii.
Inwestycje wodorowe wyniosą 7,4 mld zł do 2020 r.
Orlen, podkreślając znaczenie wodoru jako jednego z filarów transformacji energetycznej, zapowiedział inwestycje związane z tym paliwem do 2030 roku na kwotę 7,4 mld zł. Ważnym adresatem działań koncernu jest branża transportowa.
W nowej strategii do 2035 roku, opublikowanej na początku stycznia, koncern zapowiedział rozszerzenie oferty paliwowej, która na koniec dekady w ponad 25% będzie bazować na zeroemisyjnych źródłach.
Grupa Orlen to multienergetyczny koncern posiadający rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie oraz sieć stacji paliw, w tym także w Niemczech, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Rozwija również segment wydobywczy ropy naftowej i gazu ziemnego, segment petrochemiczny oraz energetyczny, w tym z odnawialnych źródeł energii. Planuje także rozwój energetyki jądrowej opartej o małe, modułowe reaktory SMR.
We wrześniu 2023 roku, Orlen rozpoczął w Poznaniu testy pierwszej w Polsce, ogólnodostępnej całodobowej stacji wodorowej dla samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Koncern podkreślał, że kolejne takie obiekty w jego sieci powstaną w Katowicach, Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie oraz we Włocławku, w Gdyni, Pile i Warszawie. Ogłoszono także przetarg na budowę podobnych stacji w Gliwicach, Krakowie i Poznaniu oraz w miejscowości Łąka w woj. dolnośląskim.
Orlen do 2030 r. planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru m.in. dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo
Orlen zapowiadał wcześniej, że do 2030 roku planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce - około 57 placówek, w Czechach - około 28 oraz na Słowacji - około 26. Koncern zapowiadał, że wodór ma być tam dostarczany dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów, zasilanych odnawialnymi źródłami energii, a także innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w wodór zero i niskoemisyjny.
źródło: PAP
