reklama

500 plus przeznaczamy na kupno samochodów. Rekordowy wynik w salonach samochodowych

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Roczna sprzedaż nowych samochodów osobowych powinna przekroczyć w 2018 roku 500 tys. sztuk.
Roczna sprzedaż nowych samochodów osobowych powinna przekroczyć w 2018 roku 500 tys. sztuk. Piotr Krzyżanowski
2017 był czwartym rokiem z rzędu, w którym Unia Europejska zamknęła sprzedaż nowych samochodów osobowych na plusie. Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) wynika, że Europejczycy kupili ponad 15 mln osobówek, (3,4 proc. więcej niż rok wcześniej). Z polskich salonów w ciągu minionych 12 miesięcy wyjechało ponad 486 tys. nowych aut osobowych, o prawie 17 proc. więcej niż w 2016 roku. Tym samym została przekroczona kolejna granica, wyznaczona jeszcze w 2000 roku (479 tys.).

- Podsumowując rynek motoryzacyjny w ubiegłym roku posłużę się listą plusów i minusów, gdyż trudno jednoznacznie go ocenić. W kolumnie z plusem znajdzie się z pewnością dwucyfrowa, niemal identyczna jak w 2016 roku, dynamika sprzedaży. W jej uzyskaniu pomógł rosnący popyt konsumpcyjny, wzmacniany od kilku miesięcy programem rządowym 500+ jak i bardzo dobra sytuacja na rynku pracy. Warto też zwrócić uwagę na ponadrynkową dynamikę rejestracji marek premium oraz aut ekologicznych. Do kolumny minusowej muszę zaliczyć wciąż niski wolumen rejestracji nowych aut. Sprzedajemy ponad dwa razy mniej nowych osobówek niż na przykład w Hiszpanii, której potencjał ludnościowy jest zbliżony do naszego kraju. A aut używanych sprowadzamy dwa razy więcej. Ponadto, nie zadowala bardzo mała liczba sprzedanych aut hybrydowych, elektrycznych i hybrydowych plug-in, których udział w rynku wynosi zaledwie kilka procent. Dla porównania, Norwegia została pierwszym i na razie jedynym krajem, w którym eko samochody w 2017 roku stanowiły ponad 50 proc. sprzedaży. Jak widać, przed nami jeszcze wiele pracy w tym obszarze – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.

Piąty rok wzrostu w Polsce

Grudzień był 33. miesiącem z rzędu, w którym Polacy kupowali więcej nowych aut osobowych. W ciągu dwunastu miesięcy ubiegłego roku, jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Polacy zarejestrowali 486 352 nowe samochody osobowe1. Wynik, zgodnie z prognozami Exact Systems, okazał się o niemal 17 proc. lepszy niż w całym 2016 roku.

- Polska zanotowała wzrost rejestracji już piąty rok z rzędu przekraczając kolejny próg, wyznaczony w 2000 roku – 479 tys. sprzedanych aut. Na pobicie rekordu naszego kraju z 1999 roku – 640 tys. sztuk – musimy jednak poczekać trochę dłużej – mówi Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems.

Jeśli spojrzymy na strukturę kupujących to zobaczymy, że niewiele zmieniło się w ciągu minionego roku – ponad dwie trzecie to firmy, a tylko jeden na trzech nabywców to klient indywidualny. Najchętniej kupowaną marką samochodową wśród firm w minionym roku w Polsce była Skoda. Drugą pozycję zajął Volkswagen, a trzecią Toyota. Klienci indywidualni najchętniej wybierali Toyotę, Skodę i Opla.

Czwarty rok wzrostu w Unii Europejskiej

Wzrosty utrzymują się nie tylko w Polsce, ale w prawie całej Europie. W 2017 roku Europejczycy kupili ponad 15 mln nowych osobówek (+3,4 proc. r/r). Ożywienie w europejskich salonach trwa już czwarty rok z rzędu. Najchętniej kupowanymi autami były marki z Grupy Volkswagen, która zanotowała delikatny wzrost (+2,3%). Sam Volkswagen zanotował minimalny spadek (-0,3 proc.).
- Po wybuchu afery spalinowej wielu wróżyło kryzys niemieckiego producenta „samochodów dla ludu”. Jednak tak się nie stało. Za sprawą rosnącego popytu na całym świecie jak i rozbudowanej oferty modelowej, w 2017 roku Volkswagen wyprodukował ponad sześć milionów samochodów ustanawiając swój nowy rekord. W kolejnych latach producent powinien umacniać się na pozycji lidera, głównie dlatego, że przyspieszył wdrażanie projektów aut elektrycznych – mówi Opala.

W minionym roku na zielono możemy zaznaczyć większość najważniejszych rynków europejskich, takich jak: Niemcy (3,44 mln, +2,7 proc.), Francja (2,1 mln, +4,7 proc.), Włochy (2 mln, +8 proc.) i Hiszpania (1,23 mln, +7,7 proc.). Tylko Wielka Brytania zanotowała spadek (2,5 mln, -5,7 proc.).

W 2018 roku 500+

- Patrząc na tegoroczny rynek samochodów osobowych w Polsce, spodziewamy się coraz szybszego wzrostu sprzedaży pojazdów z napędem hybrydowym oraz elektrycznym przy jednoczesnym zmniejszającym się udziale diesli. Na wysokie wolumeny aut ekologicznych będziemy musieli jednak jeszcze trochę poczekać – przynajmniej do pełnego wdrożenia rządowego Planu Rozwoju Elektromobilności. Bez udogodnień dla właścicieli, zarówno finansowych jak i infrastrukturalnych, ciężko bowiem o „rozbujanie” tego segmentu – mówi Paweł Gos.

Z szacunków Exact Systems wynika, że roczna sprzedaż nowych samochodów osobowych przekroczy w 2018 roku 500 tys. sztuk. Dynamika rzędu 10-15 proc. r/r powinna dać wynik na poziomie 530-550 tys. sprzedanych aut.

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Zdjęcie salonu tej marki, chyba ma się nijak do zakupów za 500+. W 2017 import starych aut z Niemiec i Francji był wyjątkowy, a ciekawostka, że średni przebieg sprowadzonych starych diesel'i to 170 000 km

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3