60 Sekund Biznesu: Firmy muszą się dostosować do nowych technologii, pracownicy także

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Pojawienie się nowych technologii sprawia, że mamy nowe potrzeby, jeżeli chodzi o umiejętności i konieczność przekwalifikowania się wielu osób.
Pojawienie się nowych technologii sprawia, że mamy nowe potrzeby, jeżeli chodzi o umiejętności i konieczność przekwalifikowania się wielu osób. fot. 123RF
Według ekspertów rzeczywistość cyfrowa, blockchain oraz technologie kognitywne, takie jak uczenie maszynowe czy boty, będą kształtowały biznes w ciągu najbliższej dekady.

- Firmy w coraz większym stopniu powinny wdrażać bardziej ustrukturyzowane programy, które będą w stanie monitorować i wykrywać te technologie, które dla danego biznesu staną się krytyczne, i umiejętnie zastosować w niedalekiej przyszłości. Stąd umiejętne współpracowanie z ekosystemem dostawców, start-upów, firm typu venture capital jest takim sposobem, aby radzić sobie z tym, co dalej w przyszłości - tłumaczy w rozmowie z AIP Sławomir Lubak, Deloitte.

Jak wyjaśnia ekspert, doświadczenie cyfrowe, analityka, technologie kognitywne czy też blockchain to tylko kilka z czynników, które teraz decydują o losie przedsiębiorstw. W ciągu kolejnych kilku lat innowacyjne rozwiązania jeszcze bardziej zakorzenią się w biznesie. Sztuczna inteligencja w sposób wykładniczy zacznie nie tylko rozpoznawać wzorce, ale również interpretować ich sens, co pozwoli firmom jeszcze efektywniej działać, np. poprzez bardziej kontekstową obsługę klientów.

- Technologie, z których już korzystamy, a być może niekoniecznie zdajemy sobie z tego sprawę, to np. sztuczna inteligencja. W wielu urządzeniach technologicznych jest ona dostępna i wykorzystywana. Być może korzystamy z niej nieświadomie, np. przekazując jej dane osobowe, które następnie są przetwarzane przez firmy. Tutaj pojawiają się kwestie etyczne i umiejętności przetwarzania i przechowywania tych danych w odpowiedniej tajemnicy.

W ciągu ostatnich lat rola etyki w biznesie zyskała na znaczeniu. Nad kwestiami wykorzystania danych osobowych czy śledzenia zachowań w internecie zastanawiają się nie tylko klienci, lecz też pracownicy, partnerzy, inwestorzy oraz organy regulacyjne. Pojawienie się technologii cyfrowej oznacza zatem dla firm walkę o większe zaufanie.

- W raporcie „Tech Trendy 2020” zwracamy uwagę na koegzystencję człowieka z technologią. Według nas sposób pracy człowieka niewątpliwie się zmieni - mówi.

Zdaniem Lubaka pojawienie się nowych technologii sprawia, że mamy nowe potrzeby, jeżeli chodzi o umiejętności i konieczność przekwalifikowania się wielu osób. - Będziemy mieć do czynienia nie z zastępowaniem, ale przekwalifikowaniem się pracowników, w konsekwencji umiejętną współpracą z nową technologią - podsumowuje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Strefa Biznesu -Produkcja Izery. Podpisano umowę z chińską firmą Geely

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie