Chcesz łagodniej przejść przesilenie wiosenne? Sprawdź co zmienić w diecie na najbliższe dni

Zbigniew Biskupski AIP
Andrzej Banaś
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Przełom zimy i wiosny to czas, gdy warto zatroszczyć się o swoje ciało, które po trudnym okresie chłodów i mrozów potrzebuje specjalnej pielęgnacji i odżywienia.

Poszarzała, pozbawiona blasku i sucha skóra czy wypadające włosy i łamliwe paznokcie – to mogą być sygnały niedoboru składników odżywczych wysyłane przez organizm. Kosmetyki to jednak nie wszystko! Ich działanie doskonale uzupełni jadłospis bogaty w witaminy i składniki mineralne. W końcu ,,jesteś tym, co jesz”!

Witaminy z całego alfabetu
A, B, C, D… które z witamin najkorzystniej wpływają na nasz wygląd? Tak naprawdę wszystkie, bo każda spełnia unikalną rolę w drodze do piękna. Do pełni zdrowia skóry, włosów i paznokci potrzebujemy zarówno witamin rozpuszczalnych w wodzie, jak i w tłuszczach.

Czytaj też:
Rekruterzy wyrywają sobie specjalistów oferując im bardziej atrakcyjna pracę, ale i tak okazja przejdzie koło nosa, jeśli... no właśnie! sprawdź

Po pierwsze – witamina A. To ona jest odpowiedzialna za rozwój i prawidłowe funkcjonowanie skóry oraz sprawia, że cera jest nawilżona, gładka, jędrna i elastyczna. Ponadto, reguluje złuszczanie naskórka i wspiera leczenie trądziku. Główne źródła witaminy A to masło, jaja, tłuste ryby, a także pomarańczowe i ciemnozielone warzywa oraz owoce, w których występuje w postaci betakarotenu. Jej działanie uzupełniają witaminy chroniące nas przed wpływem środowiska zewnętrznego, czyli witaminy C i E. Witamina C dodatkowo uszczelnia i wzmacnia naczynia krwionośne, a także poprawia mikrokrążenie i przyśpiesza gojenie ran. Witaminy E szukajmy w orzechach i olejach roślinnych, a C w świeżych owocach i warzywach m.in. papryce, pomidorach, natce pietruszki czy kapuście.

- Przyjaciółmi naszej skóry, włosów i paznokci są także witaminy z grupy B, które regulują pracę gruczołów łojowych chroniąc skórę przed przetłuszczaniem. To różnorodna grupa związków, dlatego znajdziemy je zarówno w produktach zwierzęcych, jak nabiał czy mięso oraz w warzywach, owocach i produktach zbożowych. Dla włosów i paznokci szczególnie cenne są dwa związki należące do tej grupy - biotyna i kwas pantotenowy - wyjaśnia Katarzyna Zadka, ekspert programu edukacyjnego marki Winiary „Żyj smacznie i zdrowo”.

Mikroelementy i inne

Same witaminy nie wystarczą! Jeśli Twoje paznokcie i włosy są łamliwe, a skóra nadmiernie się łuszczy, prawdopodobnie organizm nie otrzymuje z pożywieniem wszystkich składników odżywczych. Niedobory żelaza, cynku i selenu powodują nadmierne wypadanie włosów. Ponadto bez żelaza nie jest możliwa prawidłowa odnowa skóry, a braki cynku mogą przełożyć się na dłuższe gojenie się ran i zaburzoną syntezę białka, m.in. keratyny. Warto wiedzieć, że jeśli nie spożywamy wystarczającej ilości magnezu i krzemu, nasze włosy będą słabiej rosnąć, a ich wygląd będzie pozostawiał wiele do życzenia. Na szczęście z odsieczą przychodzi nam urozmaicona dieta! Warto zaopatrzyć lodówkę w jaja i mięso, będące bogatym źródłem żelaza i cynku. Selenu szukajmy w rybach i orzechach, a magnezu w orzechach, nasionach i ciemnym pieczywie. W krzem zasobne są wyciągi ze skrzypu polnego.

Obejrzyj też:
Dwucyfrowe wzrosty kursów akcji na giełdzie kuszą, by spróbować i pomnożyć na niej oszczędności. Czy giełda dalej będzie szła w górę?

Na koniec warto zapamiętać, że do prawidłowej budowy skóry, włosów i paznokci konieczne jest także dobrej jakości białko i cenne kwasy tłuszczowe Omega 3, których źródłem są ryby morskie, olej lniany i rzepakowy, a także orzechy. Nadejście wiosny to dobry pretekst do tego, aby zadbać o swoje zdrowie. Przez prawidłową dietę dostarczymy komórkom niezbędnych składników odżywczych i witamin, a organizm odwdzięczy nam się pięknym wyglądem: lśniącymi i mocnymi włosami, promienną cerą oraz silnymi paznokciami. Jedzmy na zdrowie i urodę!

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Maryla

Najlepiej sprawdzą się naturalne witaminy. Polecam nie tylko na wiosnę uzupełnić codzienną dietę sokami z warzyw i owoców. Wyciskam soki wg. porad terapiasokami.pl/gdzie-szukac-witamin. Takie soki dostarczają mojemu organizmowi niezbędne witaminy i enzymy, dzięki czemu jestem zdrowa i mam energię. Po takich sokach mam większą wydolność organizmu i mogę więcej trenować. Soki najlepiej samemu wyciskać niż kupować w sklepie, bo to duża różnica.

Dodaj ogłoszenie