Każdy rynek ma swoją specyfikę. Zupełnie inaczej prowadzi się klienta w Polsce, w USA czy w Szwecji. Niezależnie od kraju, wprowadzenie każdego nowego pomysłu na rynek powinna poprzedzać szczegółowa analiza ryzyka oraz możliwości powodzenia.
Kapitał zawsze ma znaczenie
Bez odpowiedniego kapitału żadna firma, nawet oparta na najlepszym pomyśle, nie ma szans na rozwój, a co za tym idzie – na przetrwanie na rynku. Dlatego im więcej kapitału przedsiębiorca posiada na starcie, tym lepiej. Na szczęście w Polsce działa coraz więcej różnorodnych funduszy inwestycyjnych, które zapewniają możliwość uzyskania finansowania zewnętrznego. Oznacza to, że duże możliwości finansowe stoją przed startupami. Z ostatniego raportu Startup Poland wynika, że aż 40 proc. startupów nadal liczy na zewnętrzne uzyskanie funduszy. W Polsce tacy przedsiębiorcy mogą skorzystać z zasobów finansowych venture capital (ich fundusze to pula środków wnoszona przez różnych kapitałodawców), aniołów biznesu (prywatnych inwestorów) czy pozyskać środki z Unii Europejskiej (zaledwie 25 proc. właścicieli startupów decyduje się na ten krok).
Obejrzyj wideo
Polacy stracą na Brexicie, zyska Unia Europejska Obejrzyj co o tym sądzi premier Beata Szydło
Zawężanie specjalizacji
Wybranie wąskiej specjalizacji może przynieść wiele korzyści, ponieważ pozwala zdobyć doświadczenie i stale podnosić swoje kwalifikacje w określonym zakresie. Jednoczesne realizowanie wielu projektów z różnych dziedzin może sprawić, że świadczone usługi czy oferowane produkty będą traciły na jakości. Z kolei droga w ściśle wyznaczonym kierunku daje możliwość kompetencyjnego wyróżnienia się, co z pewnością zostanie docenione przez klientów. Bez tego ciężko jest zbudować zaufanie i dalszy sukces.