Spis treści
- Kiedy zakład energetyczny może wstrzymać dostawy prądu?
- Jak zapobiec odcięciu prądu w naszym domu?
- Skontaktuj się z przedsiębiorstwem, gdy zaczyna być ciężko z opłatą
- Dostałeś pismo o wtrzymaniu dostaw? Skieruj reklamację do przedsiębiorstwa
- Reklamacja nieuwzględniona - wystąp o rozwiązanie sporu
- Odcięli nam prąd. Co możemy zrobić?
Z danych Urzędu Regulacji Energetyki wynika, że problem wstrzymywania dostaw energii dotyczy głównie odbiorców w gospodarstwach domowych, a przyczyną prawie wszystkich z blisko 265 tysięcy przypadków wstrzymania dostaw w 2021 r. był brak terminowych płatności za pobraną energię elektryczną i gaz ziemny.
Kiedy zakład energetyczny może wstrzymać dostawy prądu?
Co do zasady wstrzymanie dostaw może nastąpić w trzech sytuacjach:
- jeśli przedsiębiorstwo podczas przeprowadzonej kontroli stwierdziło, że odbiorca nielegalnie pobiera paliwa lub energię;
- gdy instalacja znajdująca się u odbiorcy stwarza bezpośrednie zagrożenie życia, zdrowia lub środowiska (wtedy wstrzymanie dostaw jest obligatoryjne);
- jeśli odbiorca zwleka z zapłatą za świadczone usługi lub za pobrane paliwo gazowe lub energię, a opóźnienie wyniesie co najmniej 30 dni od terminu opłaty.
UWAGA! Nie można wstrzymać dostaw w przypadku zaległości w zapłacie odsetek i opłat za nielegalny pobór energii lub opłat za przyłączenie do sieci.
Jak zapobiec odcięciu prądu w naszym domu?
Urząd Regulacji Energetyki podpowiada, jak w kilku krokach można zmierzyć się z tymi wyzwaniami, aby uniknąć ryzyka wstrzymania dostawy prądu lub gazu.
Skontaktuj się z przedsiębiorstwem, gdy zaczyna być ciężko z opłatą
Renata Mroczek, dyrektor Oddziału Terenowego URE w Łodzi radzi, by już na etapie, gdy konsument spodziewa się trudności z opłaceniem rachunków, skontaktować się z przedsiębiorstwem energetycznym. - Najlepiej wspólnie z przedsiębiorstwem wypracować sposób wyjścia z trudnej sytuacji. Wiele przedsiębiorstw prowadzi specjalną politykę postępowania w takich okolicznościach. Przedsiębiorstwo może np. rozłożyć płatności na raty lub odroczyć termin zapłaty. Można też uzgodnić inne warunki – doradza szefowa łódzkiego oddziału URE.
Przypomnijmy, że najczęściej spotykane formy pomocy przedsiębiorstw energetycznych to:
- instalacja liczników przedpłatowych,
- rozłożenie należności na raty,
- przesunięcie terminów płatności,
- nienaliczanie lub umorzenie odsetek,
- odstąpienie od windykacji (szczególna sytuacja osobista),
- pismo od sprzedawcy, a w nim rozwiązania alternatywne
Jeśli już pojawił się problem z płatnościami, sprzedawca ma obowiązek powiadomić odbiorcę w gospodarstwie domowym o zamiarze wstrzymania dostaw. Takie powiadomienie musi mieć formę pisemną.
Wraz z nim odbiorca otrzyma informacje o możliwych rozwiązaniach alternatywnych w stosunku do wstrzymania dostaw, które stosuje dany sprzedawca. Proponowane rozwiązanie nie może jednak generować dodatkowych kosztów dla odbiorców w gospodarstwie domowym, w którym grozi wstrzymanie dostaw.
- Nie jest w interesie przedsiębiorców wstrzymanie dostaw, dlatego mogą stosować całą gamę różnych rozwiązań alternatywnych, by tego uniknąć – podkreśla Renata Mroczek.
Wśród proponowanych alternatywnych rozwiązań znajda się m.in.:
- przedstawienie możliwości i źródeł wsparcia, które mają na celu uniknięcie wstrzymania dostaw energii elektrycznej,
- systemy przedpłat,
- systemy audytów energetycznych,
- usługi doradztwa w zakresie energii elektrycznej,
- alternatywne plany płatności,
- doradztwo w zakresie zarządzania długiem.
Pamiętajmy, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, aby skorzystać z któregoś ze stosowanych przez sprzedawcę rozwiązań alternatywnych, odbiorca powinien złożyć do przedsiębiorcy odpowiedni wniosek w terminie 14 dni od dnia doręczenia powiadomienia o zamiarze wstrzymania dostaw.
Dostałeś pismo o wtrzymaniu dostaw? Skieruj reklamację do przedsiębiorstwa
Jeżeli przedsiębiorstwo (dystrybutor lub sprzedawca), któremu odbiorca zwleka z zapłatą za świadczone usługi, powiadomiło na piśmie odbiorcę o zamiarze wstrzymania dostaw, odbiorca może – w terminie 14 dni od dnia otrzymania powiadomienia o zamiarze wstrzymania dostaw - złożyć reklamację dotyczącą dostarczania paliw gazowych lub energii.
Wówczas, do czasu rozpatrzenia reklamacji, dostarczania gazu lub energii nie wstrzymuje się. Przedsiębiorstwo rozpatruje reklamację, a ma na to 14 dni od dnia jej złożenia. Jeżeli reklamacja nie zostanie rozpatrzona w tym terminie, uważa się, że została uwzględniona.
Reklamacja nieuwzględniona - wystąp o rozwiązanie sporu
Jeśli przedsiębiorstwo nie uwzględni reklamacji, odbiorca w gospodarstwie domowym, w terminie 14 dni od dnia otrzymania powiadomienia o nieuwzględnieniu reklamacji, może wystąpić do koordynatora ds. negocjacji przy Prezesie URE, z wnioskiem o rozwiązanie sporu w tym zakresie. W takiej sytuacji nie wstrzymuje się dostarczania paliw gazowych lub energii do czasu rozwiązania sporu przez koordynatora.
Warto wiedzieć, że przedsiębiorstwo musi wyrazić zgodę na udział w postępowaniu mediacyjnym, które ma być prowadzone przez koordynatora.
Odcięli nam prąd. Co możemy zrobić?
Nawet w sytuacji, gdy już doszło do wstrzymania dostaw prądu, istnieje sposób na wznowienie dostaw energii. Tu także odbiorca w pierwszej kolejności powinien zwrócić się do przedsiębiorstwa energetycznego.
Jeżeli przedsiębiorstwo wstrzymało odbiorcy w gospodarstwie domowym dostawy paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła, odbiorca może złożyć do przedsiębiorstwa reklamację na wstrzymanie dostarczania paliw gazowych lub energii.
W takiej sytuacji przedsiębiorstwo jest obowiązane wznowić dostarczanie gazu lub energii w terminie trzech dni od dnia otrzymania reklamacji i kontynuować dostarczanie paliw gazowych lub energii do czasu jej rozpatrzenia.
Jeżeli reklamacja nie została pozytywnie rozpatrzona, odbiorca może wystąpić do właściwego miejscowo Oddziału Terenowego URE o rozpatrzenie sporu dotyczącego nieuzasadnionego wstrzymania dostarczania paliw gazowych lub energii. Prezes URE może wtedy na wniosek strony wydać postanowienie, w którym określa warunki wznowienia bądź kontynuowania dostaw do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia sporu. Przedsiębiorstwo jest obowiązane kontynuować dostarczanie energii lub gazu do czasu wydania decyzji przez Prezesa URE.
Renata Mroczek z łódzkiego oddziału URE wskazuje, że wstrzymanie dostaw jest tą kategorią spraw, które URE zalicza do pilnych. - Dlatego każdorazowo, w sytuacjach spornych lub po wpłynięciu skarg dotyczących nieuzasadnionego wstrzymania dostarczania paliw gazowych lub energii, podejmuje działania wyjaśniające, które pozwalają niezwłocznie ustalić stan faktyczny sprawy oraz w krótkim czasie zgromadzić dokumenty pozwalające na wszczęcie stosownego postępowania – tłumaczy.
