Coraz więcej firm ma strategię ochrony środowiska i klimatu. Rośnie świadomość mikro i małych przedsiębiorców

Justyna Madan
PAP
Opracowanie:
Wyniki badania pokazują, że mikro i małe firmy w Polsce coraz częściej dostrzegają konieczność wdrażania strategii ochrony środowiska
Wyniki badania pokazują, że mikro i małe firmy w Polsce coraz częściej dostrzegają konieczność wdrażania strategii ochrony środowiska 123rf.com
Strategię ochrony środowiska i klimatu posiada 68 proc. mikro i małych firm - wynika z raportu EFL i Credit Agricole Bank Polska. Najczęściej są to zasady wpisane w inny dokument, a co dziesiąty podmiot ma odrębny dokument na ten temat - dodano.

Spis treści

Z opublikowanego we wtorek raportu EFL i Credit Agricole Bank Polska „Diagnoza poziomu wiedzy i praktyk z obszaru ESG w mikro i małych firmach” wynika, że dwie na trzy mikro i małe firmy posiadają strategię ochrony środowiska i klimatu (68 proc).

Jak zaznaczono, najczęściej są to zasady wpisane w inny dokument (33 proc.), w co czwartej firmie są to niepisane zasady, a tylko co dziesiąty podmiot ma odrębny dokument na ten temat. Co trzecie przedsiębiorstwo nie posiada żadnej strategii ochrony środowiska - to głównie jednoosobowe działalności gospodarcze, wśród których takiej strategii nie ma 58 proc.

Rosnąca ekoświadomość

W ocenie autorów raportu, fakt posiadania przez sporą grupę najmniejszych firm w Polsce zasad określających ich podejście do ochrony środowiska i klimatu wynika w dużej mierze z rosnącej ekoświadomości klientów indywidualnych i instytucjonalnych.

Według raportu 56 proc. przedstawicieli przedsiębiorstw jest zdania, że oczekiwania klientów związane ze zrównoważonym rozwojem rosną. 51 proc. respondentów wskazuje na rosnące oczekiwania instytucji finansowych, a 46 proc. dostawców i kontrahentów w tym zakresie.

Monitorowanie zasobów i ślad węglowy

W raporcie zwrócono również uwagę, iż większość badanych monitoruje zużycie wody (64 proc.) oraz zużycie energii (68 proc.), zdecydowanie rzadziej firmy mierzą swój oraz swoich dostawców ślad węglowy (22 proc. i 18 proc.).

Jak podkreślono, wachlarz zielonych technologii, z jakich korzystają mikro i małe firmy, jest dość szeroki. Najczęściej firmy wprowadzają u siebie recykling i gospodarowanie odpadami (74 proc.), nieco ponad połowa dokonała też termomodernizacji budynków (52 proc.), a 42 proc. postawiła na energetykę odnawialną. Najrzadziej zielone technologie wprowadza się w procesach produkcyjnych (32 proc.) oraz w transporcie. 39 proc. przedsiębiorstw posiada niskoemisyjną flotę samochodową.

Rola finansowania w zielonych inwestycjach

Leasing, obok kredytu, odgrywa kluczową rolę w finansowaniu zielonych inwestycji; wskazało tak odpowiednio 38 proc. i 40 proc. przedsiębiorców.

- Raportowanie ESG od kilku lat jest odmieniane przez największe firmy w Polsce przez wszystkie przypadki. Wiele z nich już w tym roku będzie dotyczył ten obowiązek. Najmniejsze przedsiębiorstwa w większości są z niego zwolnione jeszcze przez najbliższe lata lub w ogóle. Jednak nie oznacza to, że podejmowanie działań mających na celu ochronę środowiska czy przeciwdziałanie zmianom klimatu jest im obojętne - przekazał prezes zarządu EFL Radosław Woźniak, cytowany w informacji.

Jak dodał zdecydowana większość zapytanych przedstawicieli mikro i małych przedsiębiorstw, bo aż 81 proc., uznaje takie praktyki firmowe za ważne. - Co więcej, 4 na 10 respondentów w wyzwaniach związanych z ochroną środowiska i przeciwdziałaniem zmianom klimatycznym upatruje szansę na dynamiczny rozwój swojego biznesu. Czyli nie traktują ESG tylko jako obowiązku i kosztu, lecz uważają go za inwestycję - wyjaśnił Woźniak.

Wyniki badania pokazują, że mikro i małe firmy w Polsce coraz częściej dostrzegają konieczność wdrażania strategii ochrony środowiska i klimatu, co jest odpowiedzią na rosnące oczekiwania zarówno klientów, jak i instytucji finansowych oraz dostawców. Monitorowanie zużycia zasobów oraz wprowadzanie zielonych technologii stają się standardem, a finansowanie tych inwestycji poprzez leasing i kredyt zyskuje na znaczeniu.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najem krótkoterminowy - czy zmienią się zasady?

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu