Spis treści
Rozbudowa Lotniska Chopina kluczowa dla rozwoju
W rozmowie z „Dziennikiem Gazetą Prawną", Andrzej Ilków, prezes Polskich Portów Lotniczych, podkreślił znaczenie rozbudowy Lotniska Chopina. Plan ten jest odpowiedzią na aktualne problemy związane z przepustowością na Mazowszu i ma na celu rozwój hubu przesiadkowego, który będzie wspierał działalność tradycyjnych przewoźników, przede wszystkim LOT.
– Wiemy już, że CPK zostanie oddane najszybciej w 2032 r., czyli cztery lata później, niż zakładano dotychczas. Tymczasem już teraz przez zaniechania poprzednich władz z przepustowością na Mazowszu jest bardzo źle. To powoduje konieczność rozbudowy Lotniska Chopina. Chodzi o to, by rozwijać hub przesiadkowy, co umożliwi rozwój tradycyjnych przewoźników – głównie LOT-u. Inwestycja będzie kosztować ok. 2,4 mld zł – w tym 40 proc. rezerwy – i będzie finansowana ze środków własnych PPL, a nie z budżetu państwa czy kredytów. Wiemy też, że przedsięwzięcie całkowicie się zamortyzuje – wyjaśnił Ilków.
Prezes PLL zapewnił również, że rozbudowa nie wpłynie negatywnie na bieżącą przepustowość lotniska. – W każdym sezonie dostępna liczba slotów nie zmniejszy się. W czasie rozbudowy etapowo przepustowość będzie się zaś zwiększać – zadeklarował.
Długofalowe plany działalności Lotniska Chopina w Warszawie
Andrzej Ilków zwrócił uwagę na konieczność rozbudowy lotniska, by móc obsłużyć rosnącą liczbę pasażerów. Bez tej inwestycji, do 2035 roku na Mazowszu nie udałoby się obsłużyć około 50 milionów pasażerów rocznie. – Musi budować tę masę, żeby później mieć co przenieść na CPK – stwierdził szef PLL.
Czytaj też: Nowe udogodnienia dla podróżnych na Lotnisku Chopina w Warszawie. Pierwsze takie rozwiązanie w Europie
Na pytanie o przyszłość Lotniska Chopina, prezes PLL odpowiedział, że planowane jest jego funkcjonowanie przynajmniej do 2034 roku, co wiąże się z setną rocznicą działalności portu.
– Na pewno do setnej rocznicy działalności, czyli do 2034 r. W praktyce podziała rok dłużej, czyli do momentu, kiedy realnie może być otwarty port w Baranowie – zapowiedział.
Podsumowując, mimo planów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, rozbudowa i dalsze funkcjonowanie Lotniska Chopina jest nie tylko konieczne, ale również ekonomicznie uzasadnione. Stanowi to kluczowy element w strategii rozwoju polskiego transportu lotniczego.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
