Zgodnie z obowiązującym prawem, ciężarówki nie mogą poruszać się po drogach w dni ustawowo wolne od pracy. Wyjątek stanowią pojazdy przewożące artykuły o skróconym terminie ważności, przesyłki pocztowe, zwierzęta, a także ciężarówki służb mundurowych.
Więcej ciężarówek w dni wolne od pracy
Kryzys energetyczny i związany z nim niedobór wielu surowców, w tym węgla, sprawił, że wkrótce lista wyjątków zostanie rozszerzona. Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Infrastruktury w dni ustawowo wolne na drogi będą mogły wyjechać ciężarówki (max. 12 ton) z węglem, pelletem oraz paliwami stałymi wytwarzanymi z pelletu, brykietu i węgla.
W związku z aktualną sytuacją na rynku węgla i innych paliw stałych resort infrastruktury podejmuje możliwe działania mające na celu pomoc w ustabilizowaniu zaistniałej sytuacji. Z tych też względów istnieje potrzeba wyłączenia spod okresowych ograniczeń oraz zakazu ruchu niektórych rodzajów pojazdów na drogach, tj. pojazdów używanych do przewozu węgla, koksu i innych paliw stałych wytwarzanych z węgla oraz brykietu i pelletu - czytamy w uzasadnieniu opublikowanym na stronie Rządowego Centrum Legislacji.
Autorzy projektu dodają, że zmiany są odpowiedzią na niedobory węgla w składach przed zbliżającym się okresem zimowym. Zdaniem resortu infrastruktury, opracowane rozporządzenie pozytywnie wpłynie na działalność wielu firm, a przy tym nie spowoduje negatywnych skutków finansowych dla samorządów czy budżetu państwa.
Polska importuje obecnie węgiel z Kolumbii, Kazachstanu, RPA, Indonezji i Australii. Do końca roku Węglokoks i PGE Paliwa sprowadzą łącznie 11,2 mln ton tego surowca.
Tak duża ilość węgla prawdopodobnie nie uchroni nas przed problemami z dostępnością surowca w niektórych składach. Przyczyną tego są ograniczone możliwości logistyczne, które widać zarówno w transporcie drogowym, jak i kolejowym.
