Drożej w prawie wszystkich warsztatach samochodowych. A to nie koniec

OPRAC.:
Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
95 proc. rodzinnych warsztatów w I połowie bieżącego roku podniosło ceny, z tego prawie połowa o ponad 10 proc.  – wynika z wynika z raportu „Motoryzacja w czasach wojny”. Prawie 70 proc. warsztatów zamierza w najbliższym czasie dalej windować ceny usług.
95 proc. rodzinnych warsztatów w I połowie bieżącego roku podniosło ceny, z tego prawie połowa o ponad 10 proc. – wynika z wynika z raportu „Motoryzacja w czasach wojny”. Prawie 70 proc. warsztatów zamierza w najbliższym czasie dalej windować ceny usług. Janusz Wójtowicz/Polska Press/zdjęcie ilustracyjne
95 proc. rodzinnych warsztatów w I połowie bieżącego roku podniosło ceny, z tego prawie połowa o ponad 10 proc. – wynika z wynika z raportu „Motoryzacja w czasach wojny”. Prawie 70 proc. warsztatów zamierza w najbliższym czasie dalej windować ceny usług.

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), firma MotoFocus.pl oraz Santander Bank Polska przygotowały wspólny raport „Motoryzacja w czasach wojny”, w którym wzięto pod lupę rynek branży motoryzacyjne po I półroczu 2022 roku.

Z przedstawionego zestawienia wynika, że rynek warsztatów samochodowych zachował się w pierwszym półroczu bieżącego roku dosyć stabilnie, z lekką tendencją wzrostową. Na wzrost przychodów wskazało 34 proc. przedstawicieli tego segmentu, na spadek 28 procent.

Podobną tendencję można wyczytać z danych o liczbie klientów. W przypadku prawie połowy warsztatów liczba klientów nie uległa zmianie, a 30 proc. doświadczyło wzrostu w tym obszarze.

Wzrost cen usług warsztatów samochodowych

Autorzy badania podkreślają, że większy odsetek firm wskazujących na wzrost przychodów w porównaniu do wzrostu liczby klientów można w dużym stopniu tłumaczyć wzrostem cen.

mat. prasowe

Bowiem 95 proc. warsztatów w I połowie bieżącego roku podniosło ceny - z tego prawie połowa o ponad 10 procent. Tendencja wzrostowa powinna się utrzymać, bo prawie 70 proc. badanych warsztatów zamierza w najbliższym czasie dalej podnosić ceny, o co najmniej o 5 procent.

mat. prasowe

- Doświadczenia branży motoryzacyjnej pokazują, że w czasach kryzys ludzie powstrzymują się z inwestycjami, to znaczy odkładają decyzję o zakupie nowego samochodu na lepsze czasy. A to sprawia, że skupiają się na serwisowaniu i naprawach używanych dotąd samochodów. Jest to uzasadnione ekonomicznie i rozsądne – twierdzi, cytowany w komunikacie, Alfred Franke, prezes Grupy MotoFocus.pl.

Dominują części ze średniej półki cenowej

Zdecydowana większość warsztatów (72 proc.) do napraw eksploatacyjnych używa najczęściej części ze średniej półki cenowej, w przypadku 19 proc. warsztatów najbardziej popularne są najdroższe części, a tylko nieco ponad 7 proc. stawia przede wszystkim na te najtańsze. Struktura wykorzystywanych części różni się w przypadku części zewnętrznych i naprawach powypadkowych. W tej kategorii napraw 16 proc. warsztatów wskazało najtańsze części jako najczęściej stosowane, a 18 proc. najczęściej montuje używane.

mat. prasowe

Uwagę zwraca, że w większości warsztatów (56 proc.) obowiązuje zasada oferowania klientom w pierwszej kolejności części z najwyższej półki cenowej.

Jednak w praktyce jedynie około 20 proc. warsztatów deklaruje ten segment części jako dominujący w sprzedaży. Mimo trendów proekologicznych w obszarze regulacji i preferencji społecznych niewielki odsetek firm stosuje najczęściej części regenerowane fabrycznie. Przy czym należy mieć świadomość, że niski udział wskazań części regenerowanych może być wynikiem braku
świadomości tego, że części pochodzą z fabrycznej regeneracji. Dane europejskie i te uzyskiwane od regeneratorów pokazują jednak, że segment części regenerowanych będzie rósł.

Zaczynamy oszczędzać na częściach, choć bardzo powoli

Popularność części z poszczególnych półek cenowych może jednak ulegać stopniowej zmianie w kierunku części tańszych. 40 proc. warsztatów jest zdania, że w tym roku wzrosło zainteresowanie częściami z najniższej półki cenowej.

Wolimy sami kupić części

Taki sam odsetek badanych firm potwierdza, że nasila się zjawisko przynoszenia przez klientów części do napraw pojazdu zakupionych gdzie indziej, zapewne z uwagi na możliwość samodzielnego nabycia tych samych części po niższych cenach niż proponowane przez warsztaty.

mat. prasowe

Widać jednak, że szukanie oszczędności ma swoje granice - w opinii warsztatów klienci rzadko pytają o możliwość naprawy przy wykorzystaniu części używanych w przypadku napraw eksploatacyjnych.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu