Spis treści
Niemal co drugi sklep podniósł ceny w lutym
Dane ASM Sales Force Agency wskazują, że koszyk najpopularniejszych artykułów spożywczych zdrożał o średnio 2,20 zł w stosunku do stanu ze stycznia 2024 roku i wzrósł do kwoty ok. 287 zł.
Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w styczniu br. - czytamy w raporcie ASM.
Kolejny raz najszybciej drożały produkty w sieci Kaufland (+6,26 proc. miesiąc do miesiąca), z kolei największy spadek cen dotyczy sieci Selgros Cash & Carry (-6,11 proc.). W ciągu ostatniego roku najszybciej spadały jednak ceny w znanych najpopularniejszych sieciach:
- Biedronce - spadek o ponad 21 proc. rdr
- Auchan - spadek o ponad 10 proc. rdr
- Lidl - spadek o blisko 7 proc. rdr
Średnio rok do roku wartość koszyka zakupowego ASM wzrosła o nieco ponad 2 zł.
Auchan tańszy niż Biedronka i Lidl
Od ubiegłego roku liderzy najniższych cen w różnego typu koszykach zakupowych niemal się nie zmieniają. Z raportu ASM Salces Force Agency wynika, że w lutym 2024 szczyt tej listy zajmuje ponownie Auchan. Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 4,75 zł do kwoty nieco ponad 217 zł. Drugie miejsce zajmuje Biedronka z koszykiem droższym o ponad 11 zł, natomiast trzeci jest Lidl - tutaj średnie ceny koszyka zakupowe wyższe są o ponad 13 zł w stosunku do cen w Auchan.
W ciągu ostatniego roku, do lutego 2024 wzrosły ceny 6 z 10 grup produktów:
- produkty sypkie
- napoje
- słodycze
- dodatki
- chemia domowa i kosmetyki
- używki i piwo
Potaniały natomiast produkty tłuszczowe i to aż o 30 proc., nabiał, mięso, wędliny i ryby oraz mrożonki także są tańsze - tutaj spadki cen rdr sięgnęły 6-9 proc.
Zobacz także:Cenowa wojna Biedronki i Lidla trwa. Sieci spotkają się w sądzie. A jak ich potyczki wpływają na ceny w sklepach?
Czy to już koniec spadku cen? Prognozy są jasne
„Już dawno w sklepach nie było tak tanio”, pisze z kolei Business Insider, który także stworzył koszyk zakupowy we współpracy z aplikacją Pan Paragon. Wartość czternastu podstawowych produktów sięgnęła tutaj średnio 101 zł i w ciągu tygodnia spadła ona o 1,5 proc. Najbardziej wyraźne zmiany cen dotyczą:
- Oleju rzepakowego: + 8 proc.
- Mleka: +4 proc.
- Jabłek: +4,7 proc.
- Papryki czerwonej: -15,9 proc.
- Brokuła: -4,2 proc.
- Ziemniaków: -2,2 proc.
Portal donosi, że powrót do 5-procentowej stawki VAT na żywność spowoduje prawdopodobnie wzmożony ruch w sklepach w ostatnich tygodniach marca, co będzie także związane z okresem przedświątecznym. Największe sieci sklepów z pewnością przygotują na ten czas atrakcyjne promocje.
