Pierwsza, a w zasadzie już druga lokomotywa Griffin 200 Newagu została zaprezentowana przez przyszłego użytkownika, PKP Intercity, i producenta. Tym samym premierę handlową miał pierwszy polski elektrowóz wielosystemowy o prędkości maksymalnej 200 km na godz. z rodziny pojazdów Griffin.
Premiera Griffina 200 na targach TRAKO 2023 w Gdańsku
- To jest egzemplarz nr 2, „jedynka” jest w tej chwili na testach hamulców w Krakowie, a w przyszłym tygodniu wyjeżdżamy na tor doświadczalny do Żmigrodu na testy homologacyjne i ruchowe – mówi „Dziennikowi Bałtyckiemu” Zbigniew Konieczek, prezes Newagu. - Nie dość, że będzie homologowana do 200 km na godz. to jako lokomotywa wielosystemowa po zdobyciu homologacji będzie mogła jeździć w każdym kraju Europy.
PKP IC zamówiły 15 takich elektrowozów. Jak poinformował podczas targowej premiery prezes Konieczek, w budowie jest już trzeci egzemplarz. Możliwość zasilania prądem o różnych napięciach występujących w krajach Europy umożliwia przejazd np. do Berlina, Paryża, czy Budapesztu bez zmiany lokomotywy na granicy. Intercity ma już 30 Griffinów, jednak dostosowanych tylko do krajowego napięcia 3 tys. V i o prędkości 160 km/godz. W czerwcu Newag otrzymał od przewoźnika zamówienie na potrzeby krajowe dalszych 20 takich elektrowozów.
Niemal 20-m lokomotywa Griffin 200 waży 89 ton. Jej moc ciągła to 5,7 MW, a maksymalna – 6,5 MW. Kapituła konkursowa TRAKO przyznała mu już nagrodę im. Ernesta Malinowskiego, główne wyróżnienie targowe. Historia rodziny platformy Griffin jest związana z gdańskimi targami. Prototypowa lokomotywa, również wielosystemowa, ale o prędkości maksymalnej 140 km na godz., została zaprezentowana na TRAKO w 2013 roku. 6 lat później na targach premierę miał pierwszy z 30 Griffinów dla PKP IC.
Vectron MS dwusetną lokomotywą polskiego operatora na 20-lecie
Z kolei również wielosystemowy Vectron MS przekazany podczas targów przez niemieckiego Siemensa firmie Cargounit to kolejna z 33 maszyn zamówionych przez wrocławskiego posiadacza banku taboru. Biznes prowadzony przez firmę polega na dzierżawieniu niewielkim przewoźnikom kolejowym lokomotyw ze swojej „stajni”. Jest to jej dwusetna lokomotywa w 20-letniej historii. Cargounit, który jest największym w Europie Środkowowschodniej takim operatorem, w 2020 roku został wykupiony przez fundusz inwestycyjny Inicjatywy Trójmorza – Three Seas Investment Initiative Fund. I właśnie do Trójmorza nawiązuje malowanie lokomotywy „ilustrowanej” charakterystycznymi budynkami stolic krajów regionu.
Już po przejęciu przez fundusz Cargounit rozszerzył zamówienie od Siemensa o 30 Vectronów. Wcześniej flota operatora bazowała głównie na używanych lokomotywach. Firma zamówiła też w 2022 roku w bydgoskiej Pesie 30 elektrowozów Gama Maraton z dojazdowym silnikiem diesla dla krótkich odcinków niezelektryfikowanych a w tym roku – 30 lokomotyw Dragon 2 w nowosądeckim Newagu.

Strefa Biznesu: Wypalenie zawodowe coraz większym problemem w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?