– Chcemy, żeby w przetargu na nowe pociągi wystartowało jak najwięcej firm. Spośród zgłoszonych ofert wybierzemy najlepszy produkt. Zakładamy, że czas na dostawę wyniesie od 48 do 54 miesięcy – mówi wiceprezes PKP Intercity Jarosław Oniszczuk, odpowiedzialny w spółce za tabor.
Z kolei w sierpniu br. spółka ogłosiła przetarg na zakup 46 nowych lokomotyw elektrycznych do obsługi połączeń krajowych. Zamówione pojazdy mają wyjechać na tory w 2025 r. Spółka pod koniec lipca ogłosiła również nowy przetarg na dostawę 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi.
Nowe lokomotywy PKP. Na jakich trasach będą jeździły szybkie pociągi?
20 września podczas targów TRAKO 2023 w Gdańsku PKP Intercity i NEWAG zaprezentowały lokomotywę Griffin. Jest to pierwszy z 15 zamówionych pojazdów, które powstają w fabryce w Nowym Sączu. Pojazdy będą rozwijać prędkość do 200 km/h. Kontrakt ten opiewa na kwotę prawie 388 mln zł brutto.
PKP Intercity inwestuje w lokomotywy, które mają przyczynić się do rozwoju oferty przewozowej.
- Dzięki tym pojazdom Polacy dojadą szybciej nie tylko do wielu miast w kraju, ale także w Europie. Dodatkowo, rozbudowa parku taborowego o następne pojazdy elektryczne, jest kolejnym krokiem w drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej – mówi Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Pierwszy wielosystemowy Griffin ma wyjechać na tory już w 2024 roku. Nowe pojazdy mają efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Docelowo lokomotywy będą posiadały homologację na sześć krajów, dzięki czemu poprowadzą składy wagonowe nie tylko po polskiej, lecz również europejskiej sieci kolejowej. Producent będzie miał za zadanie uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.
- Po uzyskaniu homologacji na terenie Niemiec i Czech, chcemy aby nowe lokomotywy kursowały w relacjach: Warszawa - Berlin, Przemyśl - Berlin, Gdynia - Berlin, Gdynia - Warszawa - Katowice - Wiedeń (na odcinku do Bohumina). Lokomotywy zostaną również wykorzystane na trasach krajowych pomiędzy największymi aglomeracjami – wyjaśnia Jarosław Oniszczuk, członek Zarządu PKP Intercity.
W efekcie tych inwestycji w 2030 roku PKP Intercity ma dysponować 429 lokomotywami różnego rodzaju, a dołączą do nich również nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne „high speed”. Łącznie flota wysokich prędkości w parku PKP Intercity będzie liczyła 43 pojazdy zdolne poruszać się z prędkością 250 km/h.
