Oczekiwanie na ostateczne oferty
PKP Intercity ogłosiło postępowanie na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych w październiku ubiegłego roku. Wartość zamówienia podstawowego to prawie 10 miliardów złotych brutto. Przewoźnik planuje również możliwość domówienia kolejnych 30 pociągów w przyszłości.
– Czekamy na oferty ostateczne, termin ich złożenia to 17 lipca tego roku – powiedział szef kolejowego przewoźnika zapytany, na jakim etapie jest postępowanie dotyczące zakupu 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Do tej pory, trzy podmioty wyraziły zainteresowanie udziałem w postępowaniu. Są to Stadler Polska, konsorcjum z liderem Siemens Mobility oraz Alstom Polska. Każdy z tych producentów ma doświadczenie w dostarczaniu nowoczesnych rozwiązań kolejowych, co czyni konkurencję jeszcze bardziej zaciętą.
Przewidywany czas dostawy
Dostawa nowych pociągów piętrowych będzie zależała od ofert złożonych przez producentów. Szacuje się, że czas realizacji zamówienia wyniesie od 40 do 44 miesięcy od momentu podpisania umowy. Oznacza to, że pierwsze pociągi mogłyby pojawić się na polskich torach w ciągu kilku lat.
– Będzie to zależało do ofert producentów, ale należy się liczyć z przedziałem rzędu 40-44 miesięcy do momentu dostawy – dodał prezes PKP Intercity.
Nowe pociągi piętrowe będą pierwszymi tego typu pojazdami w taborze PKP Intercity. Obecnie przewoźnik dysponuje elektrycznymi zespołami trakcyjnymi takimi jak Pendolino, FLIRT, Dart i ED74, które cieszą się dużą popularnością wśród pasażerów.
Piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne mają wiele zalet w porównaniu do tradycyjnych pociągów typu push-pull. Jedną z głównych korzyści jest mniejsze zużycie energii, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji i mniejszy wpływ na środowisko.
Wcześniejsze plany zakupu pociągów typu push-pull zostały anulowane z powodu przekroczenia zaplanowanego budżetu. Wartość oferty przekroczyła 7,8 miliarda złotych brutto, co było o 2,4 miliarda złotych więcej niż przewidziany budżet.
PKP Intercity. Lider w transporcie kolejowym
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu komunikacji między dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju. W ubiegłym roku pociągi PKP Intercity przewiozły 78,5 miliona pasażerów, co stanowi wzrost o 15 proc. w porównaniu do roku poprzedniego.
Przewoźnik oferuje podróże czterema kategoriami pociągów: Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) jako połączenia ekonomiczne oraz Express InterCity (EIC) i Express InterCity Premium (EIP) obsługiwane pojazdami Pendolino jako połączenia ekspresowe.
Szacunki przewoźnika zakładają dalszy wzrost liczby przewiezionych pasażerów do 88 milionów w bieżącym roku, a do 2030 roku liczba ta ma wzrosnąć do 110 milionów. Nowe pociągi piętrowe mają odegrać kluczową rolę w realizacji tych ambitnych planów.
Przyszłość kolei w Polsce
Zakup nowych pociągów piętrowych to krok w kierunku modernizacji polskiej kolei i poprawy jakości usług świadczonych przez PKP Intercity. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym, podróże koleją staną się szybsze, bardziej komfortowe i przyjazne dla środowiska.
Inwestycje w nowy tabor są niezbędne, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom pasażerów oraz zwiększającej się liczbie podróżujących. PKP Intercity, jako lider w transporcie kolejowym, nieustannie dąży do podnoszenia standardów i wprowadzania innowacyjnych rozwiązań, które przyciągną jeszcze więcej pasażerów na polskie tory.
źródło: PAP
