Krajowy Program Kolejowy - jakie zmiany zostaną wprowadzone? Tak będzie wyglądała kolej w Polsce do 2030 roku

Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
Budżet KPK na lata 2021-2027 wynosi 80 mld złotych.
Budżet KPK na lata 2021-2027 wynosi 80 mld złotych. Arkadiusz Wojtasiewicz / Polska Press
Rada Ministrów w sierpniu przyjęła uchwałę Ministra Infrastruktury dotyczącą wdrożenia Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku. Projekt ten stanowi kontynuację KPK od 2023 r. określającą cele, priorytety inwestycyjne, a także nową listę zadań do realizacji. Jak będzie wyglądała kolej w 2030 roku?

Spis treści

Krajowy Program Kolejowy uchwalony przez Radę Ministrów to projekt przewidziany na wiele lat. Głównym jego celem jest zwiększenie roli transportu kolejowego poprzez stworzenie nowoczesnej i spójnej sieci linii kolejowych.

— Przyjęcie przez rząd nowego Krajowego Programu Kolejowego oznacza nowe otwarcie dla inwestycji kolejowych w Polsce. Jestem pewien, że dzięki temu transport kolejowy będzie się w Polsce nadal dynamicznie rozwijał, tak jak to się dzieje od 2015 roku — przekazał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk cytowany przez Dziennik Toruński.

W ramach projektu planowane jest zelektryfikowanie około 1400 km linii kolejowych, podniesienie parametrów sieci, a także poprawa jakości zarówno w przewozach pasażerskich, jak i towarowych. Jak dodaje minister Andrzej Adamczyk, działania zaplanowane na najbliższe lata „mają na celu usunięcie zaległości w rozbudowie, modernizacji i rewitalizacji infrastruktury transportowej oraz połączenie infrastrukturalne najważniejszych ośrodków wzrostu gospodarczego z obszarami o niższej dynamice rozwoju i włączenie ich w sieć transportu europejskiego”.

Co się zmieni na kolei do 2030 roku?

Do priorytetów KPK zaplanowanych na lata 2021-2027 można zaliczyć inwestycje takie jak:

  • budowa linii Tymbark/Mszana Dolna – Szczyrc – Podłęże w celu skrócenia czasu przejazdu pociągiem między Krakowem a Zakopanem oraz Nowym Sączem,
  • zmodernizowanie linii Skierniewice – Pilawa – Łuków, Gdynia – Słupsk oraz Jasło – Krosno – Sanok,
  • przywrócenie do ruchu linii Czerwonka – Mrągowo – Mikołajki –Ełk,
  • kontynuacja prac na liniach sieci TEN-T, czyli m.in. Katowice – Zebrzydowice, a także Rail Baltica (odcinek Białystok – Ełk – Trakiszki).

Efektem realizacji inwestycji zaplanowanych w ramach KPK będzie podniesienie parametrów sieci, skrócenie czasu przejazdów, likwidacja barier ograniczających przewóz ładunków oraz podniesienie bezpieczeństwa i komfortu podróży. Wymóg opracowania Krajowego Programu Kolejowego wynika z wymogów Komisji Europejskiej, która uzależnia możliwość wypłaty środków finansowych do państwa członkowskiego (perspektywa 2021-2027) od spełnienia określonych kryteriów.

Szybkie połączenia kolejowe w ramach KPK

Krajowy Program Kolejowy zakłada również zwiększenie prędkości ze 120 na 200 km/h na trasach takich jak:

  • Warszawa Centralna - Kołobrzeg,
  • Kraków Główny - Nowy Sącz,
  • Warszawa Centralna - Ełk,
  • Warszawa Centralna - Radom - Kielce - Kraków Główny,
  • Białystok - Gdańsk Główny.

W projekcie wymienia się także trzy trasy, na których pociągi pojadą z prędkością do 250 km/h. Chodzi o m.in. odcinek Ełk-Suwałki oraz linię kolejową nr 4 (Centralną Magistralę Kolejową). Budżet KPK na lata 2021-2027 wynosi 80 mld złotych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu