Spis treści
Przewoźnicy kolejowi świadczący usługi na terenie naszego kraju oferują możliwość dokonania zwrotu zakupionych biletów. Zasady dotyczące tego, kiedy można to zrobić, regulowane są przez ogólne przepisy przewozowe, a także regulaminy konkretnych przewoźników.
Jak zwrócić bilet PKP online?
Bilety PKP, które kupiliśmy przez Internet, możemy zwrócić z poziomu serwisu internetowego spółki. Jeśli zakupu dokonaliśmy bez rejestracji, na naszej poczcie e-mail znajdziemy wiadomość z numerem biletu, a także linkiem do panelu użytkownika. Po kliknięciu odnośnik wystarczy wybrać opcję „Opłacone”, a potem „Zrezygnuj” przy danym bilecie i potwierdzić operację.
W przypadku użytkowników, którzy mają konto, wystarczy się zalogować i przejść do wymienionej wyżej zakładki. Na zwrot pieniędzy będziemy czekali maksymalnie 30 dni od momentu złożenia rezygnacji, ale zwykle będą to 2-3 dni robocze. Z biletu kupionego online możemy zrezygnować w terminie do 5 minut przed planowanym odjazdem pociągu. Jeśli został natomiast niewykorzystany częściowo, należy wystąpić do przewoźnika z odpowiednim wnioskiem.
- W przypadku biletu na przejazd międzynarodowy całkowicie niewykorzystanego, pasażer może go zwrócić w serwisie e-IC albo w aplikacji PKP Intercity z potrąceniem odstępnego, którego wysokość zależy od rodzaju biletu lub oferty - informuje PKP Intercity w komentarzu przesłanym Strefie Biznesu.
Przeczytaj również:Jedzenie w Warsie znów droższe. Tyle klienci PKP zapłacą za posiłek
Zwrot biletu PKP kupionego w kasie
Bilety zakupione stacjonarnie można zwrócić w dowolnej kasie biletowej danego przewoźnika. W tym przypadku cała procedura trwa kilka minut, a pieniądze można otrzymać od razu do ręki.
PKP Intercity w komentarzu przesłanym Strefie Biznesu wyjaśnia, że „jeśli rozpoczął się termin ważności dokumentu przewozu (nie dotyczy rezerwacji miejsca) albo minął czas przewidziany na jego zwrot w serwisach internetowych lub aplikacjach, a pasażer chce zrezygnować z przejazdu, to musi uzyskać poświadczenie”.
Kasa biletowa może wydać poświadczenie w sytuacji, gdy pasażer rezygnuje:
- z przejazdu pociągiem IC, TLK bez obowiązkowej rezerwacji, a także EIC przed upływem terminu ważności danego biletu,
- z przejazdu pociągiem IC, TLK z obowiązkową rezerwacją miejsc, a także EIP do 60 minut od rozpoczęcia terminu ważności biletu (nie później niż przed upływem terminu ważności),
- z przejazdu na stacji, na której pasażer wysiadł, ale do 60 minut od godziny przyjazdu na tę stację.
- Aby otrzymać zwrot pieniędzy, pasażer musi zwrócić oryginał dokumentu przewozu wraz z poświadczeniem, jeśli było do niego wydane. Poświadczony dokument przewozu można zwrócić w kasie biletowej w terminie trzech miesięcy od dnia poświadczenia - informuje PKP IC.
Rezerwację miejsca można zwrócić tylko przed rozpoczęciem jej ważności.
Jaka jest prowizja za zwrot biletu PKP?
Przewoźnicy kolejowi zazwyczaj pobierają prowizje za zwrot kupionych biletów. W przypadku PKP IC opłata wynosi:
- 15 proc. - bilety na pociągi IC, TLK i EIP,
- 15 proc. - bilety na miejsca sypialne.
Jeśli chcemy zmienić dzień lub godzinę podróży, natomiast miejsce wyjazdu oraz stacja docelowa pozostaną bez zmian, można skorzystać z możliwości wymiany biletu. W tym przypadku przewoźnik nie potrąci odstępnego.
Zwrot biletu w trakcie podróży
Pasażerowie mają również możliwość przerwania podróży i wnioskowania o częściowy zwrot kosztów. W tym celu można zgłosić się do konduktora w celu odebrania poświadczenia o dokonanej zmianie.
- Jeżeli jednak podróżny nie zgłosił konduktorowi w pociągu rezygnacji z przejazdu do stacji przeznaczenia, może uzyskać poświadczenie w terminie ważności biletu – w punkcie odprawy na stacji pośredniej położonej na drodze przewozu. Osoba obsługująca podróżnych w punkcie odprawy zamieszcza odpowiednie poświadczenie - czytamy w regulaminie PKP IC.
Uzyskane poświadczenie umożliwi ubieganie się o odzyskanie pieniędzy w formie reklamacji. Przewoźnicy nie ponoszą odpowiedzialności za bilety kupione przez pomyłkę.
Zwrot biletu w POLREGIO
Przewoźnik POLREGIO również umożliwia dokonanie zwrotu biletów przed podróżą lub na drodze przewozu. W celu odzyskania pieniędzy trzeba najpierw pozyskać odpowiednie poświadczenie u konduktora lub w punkcie odprawy.
- Zwrot należności za całkowicie lub częściowo niewykorzystany (odpowiednio poświadczony) bilet, można uzyskać w dowolnym punkcie odprawy prowadzącym sprzedaż biletów danego rodzaju w terminie do 3 miesięcy, licząc od dnia ważności biletu, pod warunkiem zwrócenia przez podróżnego oryginału poświadczonego biletu - informuje spółka.
Poświadczenia nie wymagają bilety, które zwracane są przed rozpoczęciem terminu ważności.

Strefa Biznesu: Jaką decyzję podejmie w grudniu RPP?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?