Spis treści
Podczas spotkania z mediami na stacji Lazurowa, Trzaskowski podkreślił, że mieszkańcy Bemowa, Chrzanowa i Karolina wkrótce będą mogli korzystać z trzech nowych stacji metra.
– Duże inwestycje finansowane przez Unię Europejską pokazują, że jesteśmy w Warszawie sprawczy, umiemy wydawać pieniądze unijne i budujemy wielkie projekty za miliardy złotych – zaznaczył.
Prezydent przypomniał również, że trwają prace projektowe nad trzecią i koncepcyjne nad czwartą linią metra.
– Jest szansa, że w przyszłym roku będziemy mogli ogłosić przetarg, oczywiście jeśli będą pieniądze z Unii Europejskiej – ocenił.
Trzaskowski podkreślił, że celem jest, aby do 2050 roku Warszawa miała pięć linii metra i pełen system komunikacji miejskiej. Wspomniał również, że metro jest jednym z najważniejszych miejsc schronienia.
Postępy w budowie metra
Prezes Metra Warszawskiego, Jerzy Lejk, poinformował o postępach w budowie nowej stacji techniczno-postojowej (STP) na Morach. Choć jest ona częścią budowy II linii metra, stanowi również element rozwijającej się sieci metra.
– Z racji zagospodarowania, stworzenia możliwości technologicznych na STP Mory będzie można zrezygnować ze specjalnej STP dla projektowanej w tej chwili III linii metra – wyjaśnił.
Lejk dodał, że tarcza Anna rozpoczęła pracę kilka dni temu i będzie drążyła pod pętlą tramwajową. Tarcze będą posuwać się z prędkością około 1 metra na godzinę, w porównaniu do 40 metrów na godzinę na odcinku Karolin - Chrzanów.
Na czas przejścia tarczy wyłączona została pętla tramwajowa. Podobna sytuacja nastąpi za około miesiąc, gdy tarcza Krystyna opuści korpus stacji Lazurowa.
Wyzwania i przyszłość
Prezes Metra Warszawskiego podkreślił, że tarcze Anna i Krystyna kończą "byt" technologiczny, ponieważ zakończyła funkcjonowanie wytwórnia kręgów, która od 2011 roku wyprodukowała prawie 3 tysiące kręgów, z których każdy waży około 20 ton.
Według meldunków, we wtorek z II linii metra skorzystało ponad 280 tys. pasażerów. Rzecznik Gulermak, Bartosz Stawicki, zaznaczył, że tarcza Anna powinna dotrzeć do stacji Bemowo przed świętami, a za nią ruszy tarcza Krystyna.
Stawicki wyjaśnił, że przy komorze wydobywczej przy Górczewskiej jest mało miejsca, co wymaga rozmontowania tarczy w komorze i wydobycia jej na zewnątrz, aby druga tarcza mogła wjechać. Alternatywą byłoby zamknięcie ulicy Górczewskiej na kilka tygodni.
Prace wykończeniowe i harmonogram
Po zakończeniu drążenia tuneli rozpoczną się prace wykończeniowe, takie jak kładzenie torowiska, okablowanie oraz zagospodarowanie terenu. Tarcze pracują w systemie dwudziestoczterogodzinnym, a jedynymi przestojami są te techniczne związane z wymianą ostrzy czy wydłużeniem taśmociągu.
Rzeczniczka Metra Warszawskiego, Anna Bartoń, podkreśliła, że stacja Lazurowa będzie największym węzłem komunikacyjnym, z pętlą tramwajową i przystankami autobusowymi. Stacja Karolin jest skonstruowana tak, aby umożliwić odgałęzienie w kierunku Ursusa.
Na Bemowie powstaje ostatni fragment drugiej linii metra w Warszawie, obejmujący trzy stacje: C3 Lazurowa, C2 Chrzanów i C1 Karolin. Za stacją C1 powstaną podziemne tory dojazdowe do budowanej stacji techniczno-postojowej. W ramach przedsięwzięcia wybudowane zostaną również dwie wentylatornie.
Źródło: PAP
