Spis treści
Miasto Stołeczne Warszawa, jako beneficjent dwóch projektów ze wsparciem unijnym, podpisało dziś umowy o dofinansowanie dla dwóch projektów realizowanych ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko: budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV, budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą - Faza II. To pierwsze projekty transportu miejskiego, a zarazem największe zarówno co do ich wartości, jak i zakresu prac, dla których zawierane są umowy o dofinansowanie ze środków programu FEnIKS.
– Transport publiczny jest absolutnym priorytetem. Ponad 1 mld zł na inwestycje w warszawskie metro. Niemal 1 mld zł na inwestycje tramwajowe. Łącznie: ponad 2 mld zł dla Warszawy z unijnych funduszy. Walczyliśmy o to wsparcie i dziś możemy powiedzieć: mamy to! To wymagało wielu starań, rozmów, mnóstwa pracy. Dziś ta praca procentuje, a stolica zyskuje kolejny impuls rozwojowy – mówił prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Z dofinansowaniem unijnym zbudowanych zostanie 3,4 km linii metra oraz 3 stacje metra
Projekt obejmuje budowę ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra w dzielnicy Bemowo. Z dofinansowaniem unijnym zbudowanych zostanie 3,4 km linii metra oraz 3 stacje metra: Lazurowa, Chrzanów, Karolin. Powstanie też Stacja Techniczno-Postojowa Karolin. Ponadto miasto zakupi 7 szt. taboru metra.
Jest to ostatni, budowany odcinek II linii metra. Po jego oddaniu do użytkowania, II linia metra będzie ukończona. Koszt całkowity projektu to kwota 3 mld zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 1,12 mld zł. Planowany termin zakończenia projektu to koniec grudnia 2026 r.
Tramwaj połączy również Dworzec Zachodni i Ochotę, powstanie też węzeł przesiadkowy
Realizacja projektu zapewni połączenie tramwajowe najważniejszych osiedli Wilanowa i Dolnego Mokotowa. Tramwaj połączy również Dworzec Zachodni i Ochotę. Powstanie też węzeł przesiadkowy Pole Mokotowskie oraz nowoczesna zajezdnia tramwajowa Annopol.
W projekcie zaplanowano zbudowanie 22,45 km linii tramwajowej (w tym 8,16 km torów na terenie zajezdni tramwajowej). Koszt całkowity projektu to kwota 2,1 mld zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 900 mln zł. Planowany termin zakończenia projektu to koniec września 2026 r. Projekt jest kontynuacją I fazy realizowanej z dofinansowaniem ze środków Programu Infrastruktura i Środowisko.
