Metro w New Delhi będzie pierwszym na świecie systemem transportowym zasilanym w pełni z energii słonecznej? DMRC jest na dobrej drodze

Justyna Madan
Justyna Madan
Metro w Delhi będzie coraz bardziej zielone
Metro w Delhi będzie coraz bardziej zielone Unsplash.com/Tushar Arora
Wiecznie zatłoczone. Bywa, że na stację metra w stolicy Indii New Delhi ciężko jest się dostać. Szczególnie w godzinach szczytu. Dziennie to nawet 6 milionów podróży. Jest też druga strona medalu. Wszystko wskazuje na to, że delhijskie metro jest ekologiczne i stoi przed szansą zostania pierwszym na świecie systemem transportu zasilanym całkowicie ze słońca.

Sieć metra w New Delhi jest potężna. Jej łączna długość to około 389km z 285 stacjami. Zbudowano to wszystko w rekordowym czasie. Delhi Metro Rail Corporation Limited (DMRC) została zarejestrowana 3 maja 1995 r., a pierwszy korytarz, między Shahdara i Tis Hazari, otwarto 25 grudnia 2002 roku. Następnie ukończono pierwszą fazę budowy, 65 kilometrów linii metra, na dwa lata i dziewięć miesięcy przed terminem w 2005 roku. Od tego czasu DMRC zakończył również budowę kolejnych 125 km korytarzy w ramach drugiej fazy w zaledwie cztery i pół roku.

Jak podaje The Indian Times, „DMRC stała się pierwszą na świecie siecią kolejową, która w 2011 roku uzyskała kredyty węglowe od Organizacji Narodów Zjednoczonych za pomoc w zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych o prawie 6 30 000 ton rocznie.”

Teraz metro w New Delhi ma stać się pierwszym na świecie w pełni zasilanym energią słoneczną systemem transportowym – tak ogłosiła w tym tygodniu firma.

Energia słoneczna coraz bardziej popularna

Stacje kolejowe czy lotniska w Indiach są już od jakiegoś czasu zasilane przez panele słoneczne. Anuj Daval, szef delhijskiego metra chce w pełni wykorzystać słoneczny potencjał. „Mamy na dachu ogromny obszar. Mamy też dużo dostępnego słońca. Dlaczego więc go nie wziąć?” – zastanawia się Daval. Podjęto decyzję, że wszystkie przyszłe stacje, których budowa jest dopiero w planach, będą od razu miały na dachach panele słoneczne.

„Do tej pory energia słoneczna generowana przez elektrownie słoneczne na dachach zainstalowanych w obiektach DMRC była wykorzystywana do potrzeb pomocniczych, takich jak oświetlenie i klimatyzacja stacji, zajezdni itp.” – podało DMRC w oświadczeniu.

Na chwilę obecną, wewnątrz metra, wszystkie urządzenia są nawet w 60% zasilane energią słoneczną. Jeszcze do końca tego roku zielone statystyki mają wzrosnąć, co sprawiłoby, że metro w Delhi będzie pierwszym na świecie zasilanym w takim stopniu energią słoneczną, docelowo ma to być energia wyłącznie pozyskiwana z fotowoltaiki.

Zielona energia w Indiach

Indie oraz 101 innych krajów, w tym Stany Zjednoczone i Szwecja, starają się zaspokoić swoje potrzeby energetyczne za pomocą odnawialnych źródeł energii słonecznej. Według indyjskiej krajowej agencji prasowej IANS, energia słoneczna jest już tam tańsza niż węgiel.

Według raportu International Energy Agency Renewables 2020, Indie mają piątą co do wielkości zainstalowaną moc słoneczną na świecie. Indie podniosły też swój plan mocy zainstalowanej energii odnawialnej do 450 GW do 2030 roku. Poprzedni cel udało się osiągnąć przed czasem. Park Rewa Ultra Mega Solaro mocy 750 megawatów przyczynił się do realizacji ambitnego celu kraju polegającego na zainstalowaniu 100 GW mocy słonecznej do 2022 roku.

Potrzebne będą ogromne środki finansowe

Indie będą potrzebować ponad 10 bilionów dolarów, aby osiągnąć zerową emisję netto do 2070 r. Z czego sam sektor energetyczny potrzebowałby inwestycji o łącznej wartości 8,4 bln USD, aby znacząco zwiększyć produkcję z energii odnawialnej i związaną z nią infrastrukturę integracyjną, dystrybucyjną i przesyłową.

W badaniu CEEW-CEF „Investment Sizing India’s 2070 Net-Zero Target” podkreślono, że większość inwestycji będzie potrzebna do przekształcenia indyjskiego sektora energetycznego. Takie inwestycje, o łącznej wartości 8,4 biliona USD, byłyby wymagane do znacznego zwiększenia skali wytwarzania z energii odnawialnej i związanej z nią infrastruktury integracyjnej, dystrybucyjnej i przesyłowej. Kolejne 1,5 biliona dolarów zainwestowane zostałoby w sektor przemysłowy, aby stworzyć zielone moce produkcyjne wodoru, przyspieszyć dekarbonizację. 198 miliardów dolarów to planowane inwestycje w infrastrukturę mobilności.

„Wykorzystanie węgla, zwłaszcza do wytwarzania energii, musiałoby osiągnąć szczyt do 2040 r. i spaść o 99% w latach 2040–2060. Zużycie ropy naftowej w różnych sektorach musiałoby osiągnąć szczyt do 2050 r. i spaść o 90% między 2050 a 2070 r. Zielony wodór może stanowić 19% całkowitego zapotrzebowania na energię w sektorze przemysłowym” – wymieniono w raporcie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Gadżety i ceny oficjalnego sklepu Euro 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu